[SKRIVA] Förbjudne Blyton var "small beer"

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 25 Nov 2009 13:29:06 +0100

Tidigare hemliga dokument inom brittiska BBC, visar att den populära
ungdomsförfattarinnan Enid Blyton var bannlyst från att få sina verk framförda
i BBC under 30 år

http://news.bbc.co.uk/2/hi/8361056.stm

Man ansåg henne larvig och lättviktig, eller som det heter med engelskt idiom:
hon var "small beer". (Faktiskt ett idiom jag inte hört förut! Alltid lär man
sig något.)
  Detta står i ett PM från 1938. Fem år före sin död, 1963, fick hon dock
medverka i ett TV-program.
  F ö var hon också bannlyst från svenska skolbibliotek och var inte särskilt
välrepresenterad i kommunala bibliotek. Det minns jag från min späda ungdom.
De-som-vet-bättre hade idéer om "god litteratur" som barnen måste läsa.
Litteratur som dock tenderade att vara skittråkig...

Hitta hetaste singlarna på MSN Dejting!
http://dejting.se.msn.com/channel/index.aspx?trackingid=1002952-----