[SKRIVA] Re: Kinesiska TV-pirater

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 8 Jan 2009 13:46:48 +0100

Date: Wed, 7 Jan 2009 22:56:31 +0100
> Kinesiska lät ju inte så kul
  Nej, det är det ju inte. Men jag har ändå haft viss nytta av kinesiska
TV/film-siter. Free-TV-siten ger ju indirekt adresser till slika. Man kan gräva
 djupare i vad det finns att hämta om man söker direkt på den kinesiska siten.
Någonstans på sådana siter finns en avlång ruta, och det är lätt uträknat att
det betyder "sök". Program finns ofta under latinska namn också Då får man en
lista med en massa kinesiska tecken men också latinska tecken insprängda. För
att hitta särskilda program kan det vara av nytta att lära sig kinesiska
siffror! Kineserna använder både arabiska siffror och egna, om vartannat. Letar
man efter t ex Star Trek TNG kan det stå S01EP1 (säsong 1, episod 1), men
ibland kan t ex säsongsnumret stå med en kinesisk siffra; sifferkrumelur+
krumelur-som-betyder-säsong+01. (Kinesiskans 1, 2, 3 är 1, 2 och 3 vågräta
streck, 4 är en fyrkant med krumelurer inuti, 5 ser ut som en kantig 6, 7 ser
ut som ett kantigt "t", osv).

> men clibnabber var ett bra tips. Jag har
> letat efter ett sätt att få ner videor från youtube och de första
> testerna verkar lovande.
  Vad Clipnabber gör är att leta reda på - med någon form av webkrypare el dyl
- den exakta adressen till filen som har ett filmklipp. Den försöker annars
många siter att dölja. Har man den är den bara att ladda ned. (Klipp heter ofta
något i stil med ".../asdfvhakfdkfifkbf.flv"; de har fått obegripliga
automatiskt tilldelade namn.)
  Det finns flera bra add-ons till Firefox som också kan hjälpa en att ladda
ned filmklipp, t ex från Youtube (en add-on jag testat heter Downloadhelper,
och den funkar bra).
  Jag har försökt köra en Firefox-add-on för torrenter,  Foxtorrent, men inte
ffått den att funka (jag får felmeddelande i stil med "hittar inte directoryt
bla bla"). Men f n behöver jag inte torrentmetodiken för filmklipp, hur som
helst.

--Ahrvid

Ps. Och glöm inte www.archive.org som har mycket intressanta, copyrightfria
filmer! Särskilt bra om man gillar äldre amerikansk film i s/v.

More than messages–check out the rest of the Windows Live™.
http://www.microsoft.com/windows/windowslive/-----