[SKRIVA] Jack the Ripper *inte* avslöjad

  • From: info <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 07 Sep 2014 15:53:28 +0200

Jag skrev:

 > Jag har öppet sinne för scoopet; men det hänger på att Daily
> Mail inte har blivit grundlurad av samlaren Russell Edwards
> och DNA-experten Jari Louhelainen, som själva skrivit de artiklar
> som tidningen publicerar. Möjligheten finns ju också att Edwards
> och Louhelainen grundlurat sig själva, och att resultaten inte kan
> bekräftas av andra forskare.

I Daily Mail läser jag detta, som får hela den påstått säkra DNA-analysen att
bli högst svajig: "As a non-scientist, I found myself in a new world as Jari
warned that it would also be impossible to use genomic DNA, which is used in
fresh cases and contains a human’s entire genetic data, because over time it
would have become fragmented.

But he explained it would be possible to use mitochondrial DNA instead. It is
passed down exclusively through the female line, is much more abundant than
genomic DNA, and survives far better.

This meant that in order to give us something to test against, I had to trace a
direct descendant through the female line of Catherine Eddowes. Luckily, a
woman named Karen Miller, the three-times great-granddaughter of Eddowes, had
featured in a documentary about the Ripper’s victims, and agreed to provide a
sample of her DNA."

Russell Edwards och Jari Louhelainens texter försöker därefter tala tyst om
detta, men man har gjort analys på mitokondrie-DNA både vad gäller offrets blod
och den påstådda mördarens sperma; alltså inte på "riktigt" DNA. Och problemet
med mitokondrie-DNA är att det inte är unikt för individen, utan delas av många
som inte ens är släkt med varandra. Nu när det till och med inte ens är säkert
att schalen alls har med Jack the Ripper-morden att göra, så blir det hela ännu
mer osäkert. Allt faller av samma skäl som Patricia Cornwells "avslöjande"
2002 anses vara värdelöst, där hon försökte binda målaren Walter Sickert till
morden genom en mitokondrie-DNA-analys av ett brev som påstås ha skrivits av
Jack the Ripper (http://www.casebook.org/dissertations/caseclosed.html).

Att Edwards och Louhelainen sedan släpper en bok om sitt avslöjande på tisdag 9
september, gör inte saken bättre. Men affärsmannen Edwards och DNA-forskaren
från Finland kommer säkert att kunna casha in några sköna pundsedlar på sitt
"världsscoop", och det är väl det viktigaste.

SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).