[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Jack the Ripper *inte* avslöjad

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 7 Sep 2014 19:27:53 +0200

Rickard:
  Män har förstås också mtDNA, men det är bara det kvinnliga mtDNA:et som ärvs.
En man har mtDNA från sin mor. Får han barn, får de mrDNA från hans kvinnliga
partner - men inte mannens och mannens mors mtDNA.

  MtDNA delas visserligen av många, men om jag minns rätt  delas det inte av
fler än att det kan avgöra släktskap med ca 99% säkerhet. (I motsats till
kärn-DNA som avgör släktskap med X /stort/ antal decimaler. Jag hittar vid
snabbgoogling exakta procentsiffror.)
  Men det finns FORTFARANDE många osäkerhetsfaktorer.
  1) Om man vid mtDNA-jämförelse använder få markörer (smådelar av mtDNA man
jämför) kan man förstås få falska "träffar".
  2) Föroreninga av DNA. Hur kan vi vara säkra på att att DNA från andra
personer än dem man söker inte förorernat prover som hanterats i över 100 år.
  3) Falska faderskap. Det hävdas att uppemot 20% av alla barn kan ha en annan
fader än den officiella. Jack the Ripper angrep prostituerade och spontant tror
jag att det för den gruppen finns en viss risk att den genetiska arvslinjen
inte alls är den som står i officiella dokument.
  Om oberoende forskare får tillgång till materialet och upprepa analyserna och
göra annat för att etablera strikt kontroll, skulle man känna sig säkrare på
nyheterna om JtR.

>  Nu när det till och med inte ens är säkert att schalen alls har med Jack the
> Ripper-morden att göra
  4) Så kan det också vara. Att etablera "bevislinje" (att bevismaterial kommer
från vad det sägs komma från) är av stor vikt.

  Kan inte säga att jag är enormt intresserad av JtR:s identitet. Men så mycket
har skrivit om denne under åren att det blivit som ett självspelande piano. Det
genererar sitt eget intresse då alla snackat så mycket om det under alla år...
  Hade dagens polis med sina analysmetoder haft fallet, skulle det ha lösts
snabbt.
  Men inte om polisen i fallet hade varit Palmegruppen, ledd av Hans Holmér...

--Ahrvid

Ps. Läser just nu boken Violinistens tumme av Sam Kean som tar upp hela DNA-
och genforskningens historia. Ganska bra. (Titeln kommer från att Paganini
antas ha haft en mutation som gjorde hans fingrar extra rörliga. En inte helt
gynnsam mutation, men också en som är till fördel för violinister som behöver
spreta omkring vilt med fingrarna.)

--
ahrvid@xxxxxxxxxxx / Follow @SFJournalen on Twitter for the
latest news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf,