[SKRIVA] Intressant twitterrapport

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 8 May 2012 17:19:06 +0200

Ytterligare ett analysföretag, Intellecta, har presenterat en rapport om vad
som händer med Twitter, ur svenskt perspektiv. Rapporten finns på:

http://twittercensus.se/wp-content/uploads/2012/05/Twittercensus2012.pdf

Jag tillåter mig att sammanfatta en smula:

* Twitter har mycket stark tillväxt i Sverige (Twittercensus redogör för sina
metoder för att identifiera konton som svenska, bl a geografisk angivelse och
använt språk; @SFJournalen står t ex geografiskt angivet som "Stockholm and
Nordic fandom" vilket borde räknas i sammanhanget).

* Antalet svenska konton är 299 000, en tredubbling sedan förra mätningen (som
torde ha varit för ett år sedan). Av dessa är 171 000 aktiva (minst en tweet
senaste månaden) och "mycket aktiva" är 53 000 (minst en tweet/dag).
Undersökningarna gjordes i mars och april.

* Twitter tycks fortfarande ha litet stämpel av "elitforum" då många
journalister och mediaaktiva är med, men deras andel börjar "spädas ut" genom
stor tillströmning av många "vanliga" användare. Twitter omnämns väldigt ofta i
media.

* Man talar om "cluster", dvs folk som följer varandra, och förutom
journalist/mediaclustret har det uppstått starka kändis- och sportcluster.
(Rapporten har en vacker men svårtolkad färggraf över clustren!)

* Genomsnittstwittraren följer 63 konton, har själv 62 följare och har skrivit
369 tweets.

* Könsfördelningen är ganska jämn: 53% män, 47% kvinnor.

* Men många har få följare: 23 000 följs bara av en, 15 000 följs av ingen. 110
000 följs av 5 eller mindre personer. En rimlig förklaring är att många är på
Twitter för att bara få nyheter och hänga med vissa favoritkanaler utan att
aktivt söka följare eller själva twittra. Det bör vara ganska vanligt.

F ö kan noteras att @SFJournalen nu börjar närma sig 2400 följare och att
undertecknads tre konton ligger nära 5400 följare totalt. Det är mer drag i
Twitter än det där Fjösbök (eller vad det heter, även om FB formellt har mycket
fler användare) ty det är snabbare, mer direkt, når intressantare användare, är
informationstätare, osv.

--Ahrvid

Ps. Borde uppgradera min infofil SveriTwitter. Någon gång när jag får tid...
(Senaste versionen från slutet av feb finns dock här:
//www.freelists.org/post/skriva/SveriTwitter-09,2 )

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081462 / Läs även AE
i nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)