[SKRIVA] Re: Idag - Handduksdagen!

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 26 May 2012 15:06:48 +0200

lisaamr@xxxxxxxxx
> Åh, jag som trodde det var: TA DET LUGNT med stora, vänliga bokstäver. Måste
> visst fräscha
> upp mina kunskaper :-)
  Fick översättaren "Don't Panic" till "Tag det lugnt"?
  Jag minns inte hur mycket av de svenska översättningarna jag läst, men jag
har iaf läst Liftarens på engelska. Jag skulle ha översatt till "Ingen panik".
Klatschigare, kortare, och vänder inte på negationen.
  Om jag minns rätt var det Thomas Tidholm som översatte, och han missade en
del. En passage som diskuterades löd något i stil med "Och de gjorde vitt till
svart och svart till vitt och blev överkörda i nästa zebrakorsning".
  Zebrakorsning?
  Det är ett övergångsställe. Britterna kallar sådana "zebra crossings" (från
de svart-vita ränderna). Var de ute på savannen och så kom en massa zebror?

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081462 / Läs även AE
i nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)