[SKRIVA] Hur skriver ni?

  • From: "Lina Cesar" <lina.cesar@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 20 Dec 2012 00:15:18 +0100

Hej!
Tänkte göra mitt första inlägg på listan(spännande att se om det kommer
rätt..), om man bortser från det inlägg där jag i bästa bibliotekarieanda
boktipsade en lång lista. :)
Jag är alltid nyfiken på hur andra skriver, inte just textmässigt och
grammatiskt, utan snarare var ni får inspiration ifrån, var skriver ni(ensam i
ett mörkt rum, på ett café, etc.), skriver ni för hand, planerar ni hela
berättelsen i förväg eller har ni någon annan "metod"? Skriver ni rakt upp och
ner och redigerar sedan, eller måste allt bli rätt på en gång? Lyssnar ni på
någon speciell musik eller ska det vara tyst? Hur skulle ni önska att ni hade
det där ni sitter och skriver?
Helt enkelt allt om ert skrivande hantverk..:)

Själv är jag alltid som mest kreativ mitt i natten, mellan 22-23 till 01-02
ungefär... det gäller även andra saker än skrivande. :) Lyssnar gärna på musik,
som varierar lite efter vad jag skriver, sitter oftast nere i källaren(för att
datorn står där), blir kanske mer mobil om jag lär mig skriva snabbare på
surfplattan.
Jag skulle vilja kunna planera mina texter för att få dem färdiga, för jag har
inte avslutat något längre än en kort novell(om man inte räknar med de fanfics
som jag skrivit), någon som har nåt bra tips? För brist på idéer har jag inte,
jag har kanske snarare för många idéer på gång samtidigt!

Så, nu hoppas jag på intressanta och utförliga berättelser om ert skrivande,
som bidrar till att inspirera oss andra!

Hälsningar
Lina