[SKRIVA] Re: Hur skriver ni?

  • From: Robin Karlsson <robinkarlsson1@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 20 Dec 2012 12:36:32 +0100

Härlig tråd! Älskar att höra om folks skrivvanor! Så här ser mina ut:

När jag skriver noveller börjar det i princip alltid med en liten idé i form av
en fråga i stil med "Vad skulle hända om...?". Idéerna ligger sedan och
marinerar i huvudet ganska länge tills jag har en hyfsat klar bild av vad
novellen ska vara och hur jag ska skriva den. När jag väl sätter mig och
skriver gör jag det ganska regelbundet i kortare stötar (samma tid varje dag i
kanske 1-4 timmar) tills jag har skrivit igenom hela novellen från början till
slut. Sen får den ligga till sig lite i några veckor innan jag plockar fram den
och läser igenom, och sen börjar ett liknande schema som det första fast nu med
omskrivning och bearbetning, och det är oftast väldigt stor skillnad på första
och andra utkastet. När jag skriver vill jag helst sitta helt ensam i ett tyst
rum.

Jag har aldrig skrivit en roman, men jag har precis börjat med en. Här har jag
ett lite annorlunda angreppssätt där jag innan jag börjar med det faktiska
skrivandet klurar ut i princip hela romanen från början till slut. Jag gör det
genom att skriva ner händelser och vad de betyder (eller vad deras funktion är)
på små papperskort som jag sätter upp på min stora anslagstavla där varje akt
har en egen kolumn med kort. Korten flyttas runt ganska mycket och vissa görs
om eller tas bort när andra läggs till. Nu har jag kommit ungefär halvvägs med
hela första och sista akten i princip klara, medan andra och tredje (jag
föredrar 4-aktssystemet) har ganska stora luckor. Anledningen till detta
arbetssätt är att jag tycker att en hel roman är svår att hålla i huvudet, och
jag vill vara mer eller mindre säker på att jag vet vart jag är på väg när jag
väl börjar skriva, för jag är rätt säker på att jag bara kommer villa bort mig
själv annars. =)

Är det nån på listan som har skrivit en roman skulle jag väldigt gärna höra er
berätta om er process!

Robin