[SKRIVA] Hjärnan och kreativiteten

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 29 Jun 2014 23:10:37 +0200

En intressant artikel om hjärnan och kreativitet:
http://www.theatlantic.com/features/archive/2014/06/secrets-of-the-creative-brain/372299/

Den går bl a in på vad man historiskt ansett om kreativitet och vad mer modern
forskning anser. T ex diskuteras vad vissa mentala tillstånd - depression,
bipoläritet, m m - haft för betydelse för skapande. Det är t ex vanligt att
konstnärer, uppfinnare och andra kreeativa inte är riktigt som alla andra i
skallen.
  Själv har jag en sak att tillföra: jag tror att det finns en motsättning
mellan den kreativa, anarkistiska om ni så vill, och byråkraten, den som vill
styra och ställa om världen enligt sin uppfattning om "ordning". (Fast det är
förstås inte skarpt uppdelat. Någon kan vara 60% kreativ och 40% byråkrat.
Skalan är nog glidande.) Kreativitet kan ha att göra med många saker, men bland
dessa finns att hitta något nytt genom att *bryta* mot ordning och hitta nya
samband.

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /