[SKRIVA] Hasse eller Tage?

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 26 Jun 2011 00:44:46 +0200

Hans "Hasse" Alfredson fyller 80 på tisdag. Och liksom vad gäller Sean eller
Roger ("Roger Mååår" sade Hasse en gång i en av 100 000 klassiska sketcher!)
tvingas man fundera: Hasse eller Tage?
  Vem var roligast? Vem var bäst? Hasse Alfredson eller Tage Danielsson?
  Det är lätt att gå mot det intellektuella, och säga Tage förstås!
Hedersdoktor, humanisten som sade "Utan tvivel är man inte klok", rent av
språkfilosofen i Harrisburgmonologen (vars budskap jag iofs inte delar). Och så
får ju stackars Tage D stora sympatipoäng av att han dog för tidigt och sörjdes
ungefär i klass med Astrid Lindgren. Svenska folkets samvete var länge duon
TageåAstrid (Hasse var litet i kanten). Hur kan man förbigå Tage Danielsson?
  Men så funderar man ett tag till. Hasse har varit *minst* lika rolig och
begåvad och han gjorde över 1000 Lindemän och var en mästare på improvisation.
Han var spjuvern och sjöng om att barnen ändå måste få ett glas öl. (Rena
alkolangaren!) Jag kom ihåg när jag såg dem i "Tjorven, Ruskprick och
Knorrhane", då jag tyckte Hasse var roligast. Och så kom jag på att medan Tage
skrev otroliga dagsverser, så författade Hasse den knivskarpa (och mycket
läsvärda) alternate history-sf-romanen Attentatet i Pålsjö skog - pluspoäng hos
en sf-fan.
  Dessutom kan Hasse inte skyllas för den fantastiske Tage Danielssons för
tidiga, sorgliga död - våra sympatipoäng för Tage kan inte ligga Hans Den Store
Alfredson till last. Han reste sig, skrev mer, samarbetade med Povel, blev
Skansenchef och gjorde annat; en stor man som lyckades vara enormt kreativ
trots att den ena hjärnhalvan Tage slut (pun intended).
  Så bara för den här gången - och det kanske rent av är sant? - skall jag slå
fast att hos HasseåTage var Hans Alfredson den störste och roligaste. Trots
allt står hans namn först i "HasseåTage" - tänk på det! HasseåTage såg jag live
två gånger ("Varför är det så ont om Q", en barnpjäs på 70-talet; "Fröken
Fleggmans mustasch", då Tage redan var dödssjuk), Hasse har jag sett två
gånger, bl a med Povel i "Tingeling på Tyrol".
  Den första gången jag såg Hasse ensam var efter en pressvisning av "Falsk som
vatten" (en mycket bra thrillerfilm!) då Hasse efteråt svarade på frågor i
biografen. Tage-tagen såg han ut då partnern just gått bort. Han suckade och
försökte svara på frågorna om hur det kändes när kompisen försvunnit. Tage hade
haft en cameo i "Falsk som vatten". Det var rörande, men Hasse var samlad.
  Så mycket roligt vi haft med Hasse Alfredson! Även utan Tage skulle han ha
varit en fixstjärna i svensk underhållningshistoria. Sånger och monologer han
gjorde ensam, filmer han regisserade, böcker han skrev, Lindemännen,
skådespeleriet (Tage var aldrig lika stor skådis som Hasse, som spelade med
Bergman och t o m senast i Millennium), osv.
  Hasse Alfredson, du store! Jag gratulerar inte utan beklagar att du blir 80
år. Du borde vara 24-25 någonting.

--Ahrvid

Ps. På tisdag är det flaggdag! Vi hissar en blommig falukorv på stången. (En s
k stångkorv. Pun intended.)

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / YXSKAFTBUD,
GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)