[SKRIVA] Rec: Annorlunda men ensam/FG Granlund

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 26 Jun 2011 02:31:33 +0200

(CC: även till författaren själv.)

Jag gillar dikter. Men jag är nog värdelös på att "recensera" sådana. Såvida
diktsamlingar inte sticker ut något alldeles oerhört (åt det pekoralistiska
eller suveräna - Bellman osv) finns inte så mycket man kan säga. Ty dikter är
så personliga.
  Och det här blir kanske personligt, ty jag träffade Fredrik "FG" Granlund på
Eurocon, fick hans diktsamling "Annorlunda men ensam" i handen (med vänlig
dedikation; och "FG" själv var en skön snubbe, tyckte jag!) och avgav löfte om
att läsa och recensera den.
  Låt mig då börja med att ge själva slutomdömet, så här i början: samlingen är
vacker, personlig och med en del överraskningar!
  Jag skriver själv lustighetsrim och nonsensverser (hört talas om Comet Johan
Bensin jr?) och kände t ex Kjell Borgström. En kusin ledde mig in på Bellman,
morsan fick mig att ta åt mig lappmarkspoeten Helmer Grundström och Cornelis
Vreeswijk upptäckte jag på egen hand (något skall man göra själv!). Så dikt
gillar jag.
  Men fan vad svårt det är att "recensera", om det inte är pekoral eller super!
  Jag läste FG:s samling och tyckte att det lät vackert och personligt. Han har
berättat en del om sitt liv, som jag ser återspeglas i flera i dikterna (jag
går inte in på det). Och så vet jag att han liksom jag gillar fantastik, vilket
återspeglas i rader som

Lycka vore att sitta ned
och dricka grogg
med mannen som är
Providence Och manen som var
Torsdag Och om Räddaren
i nöden

Lovecraft, Chesterton och Salinger, för den som inte kan dechiffrera. En annan
fras om fantastik: "En gång döpte jag mig Fantasi / med tårar / och köpte mig
en korg insikt". Litterära referenser är alltid bra.
  Jag vet att FG skriver noveller, bra noveller, och en del dikter är som
prosanoveller, som t ex "För den som inte vet".
  Och så kommer vi till sådant jag finner väldigt överraskande, som:

Tänk om saker inte är vad vi tror
om värmen inte är varm
om kylan inte är kall
om de som erbjuder lättnad
kanske
kanske
kanske
gör det av en orsak

Därefter följer fraser om Satan, svastika och Nosferatu. Fantastiken finner vi
också i sådant som "Påverkar och förvandlar en popkulturell dimension / Tonläge
och stil efter Poe / Påverkan från Blade Runner".
Mina neddykanden är väldigt ytliga och slumpartade. Men så tänker jag att en
riktigt bra poet skall kunna rimma, varpå jag dyker på "Bortom
Kärlekslabyrinter":

Kärleken är en religion som alla kan dyrka
Kärleken är en Gud som kan ge rätt par styrka
Lyckligtvis är ett brudpar bortom sin kärleksvinter
Två hjärtan står i brand hos dessa Kärlekens rekryter
Känslorna är heta och flammar som när räkelse flyter
bland brinnande rosor och blommande hyacinter

Ja, FG är långt ifrån ytligt och bjuder på en hel del bredd.
  Men det här är inte mycket till recension. Jag gör några slumpartade
neddykningar, och säger det och det var intressant och ger några spretiga
kommentarer.
  Men samlingen är som sagt personlig, vacker (i språk, kanske inte alltid i
budskap) och med en del överraskningar.
 Poesi, det är svårt det (och svårare att recensera!). Men vår vän FG går inte
vilse.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / YXSKAFTBUD,
GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)