[SKRIVA] Fuglesang med besättning

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 13 Dec 2009 19:24:51 +0100

Christer Fuglesang, denna gång med besättningen (minus två) på Discovery,
uppträdde idag på Kulturhuset i Stockholm. Jag erfar att de tidigare varit i
Göteborg och invigt något julspektakel. Hade iofs inte kunnat skaffa någon av
de gratisbiljetter som i förväg skulle hämtas i K-husets kassa, men gick dit på
vinst och förlust. Eftersom man kunde hämta ut upp till tre biljetter/skalle
tänkte jag att någon biljett nog lämnats tillbaka.
  Och så var det. En av biljettkontrollörerna hade en återlämnad biljett, som
jag fick, med stor tacksamhet. Och jag lyckades få en rätt bra plats också, på
fjärde raden.
  (En bit bakom mig stod någon som filmade det hela för rymdkanalen.se, så om
ni går dit om ett tag kan ni kanske se mig. Jag har röd tröja. Ibland hoppar
jag upp litet och rör på mig för att hitta vinklar att plåta från. Skaffade en
hygglig digitalkamera på en tokrea. Man blir rena Lars-Olov Strandberg, ju!)
  Det som framgick var inga nyheter jämfört med det som Christer Fuglesang
berättade för en dryg månad sedan på Alba Nova, så jag kan hoppa över en hel
del. (Se rapporten "Jag mötte Rymd-Chrille.) Här hade han dock fyra andra i
sjumannabesättningen på Discovery från augusti-september med sig. Ni kan se en
bild, med alla namn, på:

http://www.nasa.gov/mission_pages/shuttle/shuttlemissions/sts128/

  Nicole Stott var inte med, för hon lämnades kvar på ISS (International Space
Station), och STS-128:s befälhavare Rick Sturckow var upptagen på annat håll.
För flera av dem verkade det ha varit första besöket i Sverige, och astronaut
Fuglesang tyckte nog det var trevligt att kunna visa upp Sverige och Stockholm
för sina crew mates. Jag tror att resa runt, berätta och göra rymd-PR är något
astronauter får räkna med, och de verkade inte allt för besvärade utan tog det
hela med gott mod.
  Stora hörsalen användes, som jag uppskattar bör rymma ca 800 pers - och det
var fullsatt. Konferencier var Katti Hoflin, känd från TV, som litet trevande
inledde med att nynna några rymdsånger ("Life of Mars" etc) och sedan
presenterade Christer Fuglesang, vilken i sin tur introducerade
besättningsmedlemmarna.
  Man började med att visa en film på STS-128-resan. (STS, föresten, står för
"Space Transportation System", som rymdskytteln också kallas. Varje skyttelfärd
får ett STS-nummer.) Filmen påminde om den jag såg på Alba Nova, men en del
scener var tillagda, andra borta. Den kommenterades av besättningsmedlemmarna i
tur och ordning. Alla berättade en snutt var. För mer detaljer om färden, se
min tidigare rapport.
  Därefter var det plats för några publikfrågor, och det kom många under ca en
halvtimme (hela mötet inkl presentationer och film tog en dryg timme). Jag
hittar inte mina anteckningar just nu men minns några frågor.
  Någon frågade om vilken jurisdiktion som gällde ombord på ISS ifall det
skulle dyka upp någon kris. Frågeställaren påminde om den kvinnliga
USA-astronauten Nowak som full av svartsjuka betedde sig konstigt (dock på
marken - ni har säkert sett nyhetsartiklarna om det).
  Svaret blev först en harang om att alla astronauter screenades ordentligt,
var psykiskt stabila, professionella, dedicated to their work osv. Men sedan
bröt faktiskt Christer in och redde ut huvudfrågan: Det är tydligen så att
enligt vad alla som bidragit till ISS (USA, Ryssland, Europa, Japan, osv)
avtalat gäller jurisdiktion för landet som byggt modulen inom vilken en
incident utspelats. I en japansk modul gäller japansk lag, osv. Kan vara bra
att veta! Fuglesang tillade att han var osäker på "europeisk" jurisdiktion, för
Europa är ju flera länder. (Det blir antagligen en EU-fråga, kantänka.) Därtill
gäller att ISS' befälhavare (resp rymskyttelns befälhavare, ombord på denna)
alltid har möjlighet att beordra omhändertagande och arrestsättning, om så mot
förmodan skulle krävas. Ungefär som en sjökapten till havs.
  Till en annan fråga som jag inte minns, gavs kommentarer om att besättningen
när de var på en bonding-tripp och seglade utanför Mexiko, blev imponerade av
Fuglesangs seglarkunskaper. Han har ju seglat över Atlanten och så där. Han var
tydligen en uppskattad medlem av besättningen och fick beröm för sina
rymdpromenader, som INTE är en söndagspromenad. (Man måste börja 15 timmar i
förväg med förberedelsr. Sova i lägre atmosfär, rymddräkten tar ett par timmar
att få på sig, och en rymdpromenad tar sedan 6,5-7 timmar. Det är många
påfrestningar.)
  Någon frågade när Christer Fuglesang först tänkte att han kunde bli
astronaut. Det var exak 25 juni 1990, när någon påpekade för honom att ESA
gjort en annons om att man sökte slika. ESA har bara sökt astronauter vid två
tillfällen, dels i Fuglesangs omgång, dels för ett par år sedan. ESA har just
nu ca 12 aktiva astronauter, en del under utbildning, som alla flugit i rymden
eller är "scheduled" för det. (Efter rymdskytteln, som bara har fem turer kvar,
blir det ryska Sojuz.) NASA har ca 85 aktiva astronauter, som alla flugit i
rymden eller är "scheduled" för en tur. (NASA har många fler astronauter som är
"retired", förstås.)
  Någon frågade om maten i rymden, vilken var bra, men man undviker bröd som
ger smulor vilka kan flyga omkring och ge problem. Christer hade senast med sig
pepparkakor! Man såg det i filmen de visade.
  Det kom en fråga om kommunikation med familj och vänner. De har Internet
ombord på ISS, och kan använda webvideomöten, E-mail, m m. Dessutom kan de
ringa hur de vill med IP-telefoni, dock ibland med upp till fyra sekunders
fördröjning. (Det handlar inte om ljushastigheten, tror jag, utan om
signalfördröjning i de komplicerade systemen.)
  Det var väl några frågor till, och mötet kunde nog ha pågått länge till. Det
fanns ingen chans att frottera sig med rymdmännen, för de försvann ut vid sidan
om scenen, men det hela var trevligt i alla fall. På väg ut mötte jag en dam
som sett mig på Fuglesang-mötet på Alba Nova och absolut ville ha ett ex av min
bok Mord på månen (som hon sett mig ge Christer F). Jag hade bara ett något
skadat ex med mig (bra som transportex) som hon fick med litet rabatt och en
dedikation. Inger hette hon, vill jag minnas.
  Inser att det var Luciadagen, men det stora julljus som jag såg tändas var i
filmen när rymdskytteln startade.
  Ja, det var kul att se dem! Leve rymden!

Hitta hetaste singlarna på MSN Dejting!
http://dejting.se.msn.com/channel/index.aspx?trackingid=1002952-----