[SKRIVA] Se Disney-filmer på Youtube

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 12 Dec 2009 16:41:18 +0100

www.youtube.com har faktiskt en hel del långfilmer, vanigen uppdelade i bitar
på ca 10 minuter. Ofta äldre filmer, upplagda av användare.
  Nyligen upptäckte jag en bunt gamla Disney-filmer. Bl a Snow White and the
Seven Dwarfs, Cinderella (Askungen), Pinocchio, The Incredibles - och det finns
fler. Det är bara att mata in de namnen och botanisera bland svaren. (Ofta kan
det vara bra att lägga till "part" eller "1/" i söksträngen, som i "del 1 av",
för att hitta filmer i delar.)
  Litet lägre upplösning, men fullt sebart.
  Varför filmerna "tillåts" ligga där kan man spekulera om. Youtube kanske inte
bryr sig, eller anstränger sig över hövan för att ta bort dem (ibland kan man
se notiser om att material tagits bort, iofs), eller annat.
  Ö h t finns ju så mycket skoj på Youtube att man baxnar... Skojiga klipp,
användarmaterial, musikvideos, filmer, TV-program. (Småfavoriter hos mig är
äldre dokumentärmaterial. Jag har sett filmer från världsutställningen i New
York 1939, om tidiga datorer, von Brauns rymdserie från 50-talet - som jag f ö
har för mig gjordes i samarbete med Disney -, gamla journalfilmer, allt
möjligt.)

Nya Windows 7 gör allt lite enklare. Hitta en dator som passar dig!
http://windows.microsoft.com/shop-----