[SKRIVA] Fotboll = moraliskt förfall

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 30 Jun 2014 12:33:51 +0200

Den konservativa amerikanska kolumnisten Ann Coulter har orsakat en del höjda
ögonbryn när hon hävdar att fotboll (kallat "soccer" i USA) är bevis för
moralisk förfall:
http://www.clarionledger.com/story/opinion/columnists/2014/06/25/coulter-growing-interest-soccer-sign-nations-moral-decay/11372137/

Se även AB
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/landslagsfotboll/vm2014/article19141895.ab
 Hon hävdar bl a att fotboll är anti-individualistisk, tråkigt då många matcher
slutar 0-0, det finns inga individuella stjärnor (hör du det, Zlatan!), det är
mesigt då skaderisken är låg, det är utländskt och påminner om metersystemet,
och man får *inte använda händerna*:
  "What sets man apart from the lesser beasts, besides a soul, is that we have
opposable thumbs. Our hands can hold things."
  Coulter har fått en hel del ironiska kommentarer på nätet. Man kan misstänka
att hon tar chansen att skriva som hon gör för att väcka uppseende och få fler
läsare till sin spalt. I USA tycks fotbolls-VM ha rönt mer intresse än
tidigare. TV-tittarsiffrorna när USA:s lag spelar har varit höga och folk
samlas på torg och annorstädes i stora mängder för att heja vid
storbildskärmar. Det talas om att fotboll kanske nått ett genombrott hos
amerikanerna.
  Man skulle kunna skriva något lagom nedlåtande om amerikansk fotboll och
baseball. Om man nu bara kunde begripa reglerna för dessa besynnerliga
sporter...

Ja, jag har sett en del av VM:et. (Jag följer inte klubbfotboll, men på
landslagsnivå kan det vara intressant.) Då Sverige inte är med började jag med
att följa och litet grand heja på England (med svenskbekantingen Roy H som
tränare; tidigare hade vi Svennis som tränare där). Det gick åt h-vete, som
vanligt. Engländarna uppfann modern fotboll men har fått uppleva nesligheten
att alla andra blivit bättre på det. Det är litet synd om dem.
  Nu tror jag att jag håller tummarna en aning för Holland. (Man gick vidare
efter vinst mot Mexiko i går.) Det har alltid varit ett tekniskt och taktiskt
lag, men de har också varit i *tre* VM-finaler utan att lyckas vinna. Det
kanske vore dags nu? Det vore trist om Brasilien vann, eftersom alla förväntar
sig det, och de har redan femtiofjorton VM-guld.. (Brassarna imponerade inte
mot Chile.)
  Men jag sitter inte och tittar så att ögonen blöder, utan burken får stå på
och så smågluttar jag litet och läser eller knappar på datorn samtidigt.

--Ahrvid

Ps. "Soccer" kommer från "asSOCiation football", som det kallades efter att
engelska Football Association skapat de första moderna fotbollsreglerna på
1800-talet. Detta för att skilja det från "rugby rules football", dvs det vi nu
kallar rugby (och som i USA utvecklades till "amerikansk fotboll", där
kontakten mellan boll och fot dock är minimal).

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /