[SKRIVA] Ett par sf-spaningar

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 18 Jan 2012 13:01:12 +0100

Kulturpanelen på SVT:s "Gomorron" diskuterade litet sf i morse, med anledning
av den kommande TV-serien "Äkta människor" (om robotar). Bl a sade nyblivne
Babel-programledaren Jessica Gedin att "sf är jättebra" när en programledare
menade att "sf dväljs i kulturens utmarker tillsammans med nördar." Gedin
menade också att sf-genren är bra för att den kan behandla viktiga problem
genom att förlägga dem i en framtid. (Finns att se på SVT Play.)
  En annan spaning är att SVT:s pågående historikserie om hårdrock i går kväll
hade en intervju med sångaren Ronnie James Dio (död i cancer 2010; förflutet i
bl a gruppen Rainbow) som sade sig vara värsta sf/fantasy-fanen. Han sade något
i stil med: Fantasy, drakar, Tolkien, riddare, de stora sf-romanerna, Edgar
Rice Burroughs, jag gllade allt sådant och tyckte jag måste få in det i mitt
skapande. Titta runt omkring mig i huset så ser ni att jag gillar allt sådant
där. RJ Dio sades enligt programmet att ha varit en av föregångarna med att få
in en fantasy-look i rockmusiken. (Programmet går i X antal repriser och finns
nog på SVT Play.)
  I Gedin och Dio har vi kanske ett par garderobare?

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)