[SKRIVA] Re: Ett par sf-spaningar

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 19 Jan 2012 04:41:52 +0100

 From: marianygard84@xxxxxxxxx
> Jag lyssnade på Jessika Gedin när hon var gäst på Humanioradagarna i
> Uppsala för snart ett år sedan. Då pratade hon bland annat lite om
> genrelitteratur. När jag bloggade om det efteråt skrev jag följande:
> Hon pratade bland annat om att ha ett brett litteraturintresse och att
> hon inte bryr sig särskilt mycket om "högt" och "lågt". Hon menade att
> ingen genre är dålig i sig, men att vissa genrer har en större andel
> dåliga böcker, och att illa skrivna böcker är mer accepterade i en del
> genrer. Särskilt irriterade hon sig på illa skriven misärlitteratur, som
> [...]
  Hon blir nog en bra programledare för Babel. (Jag har träffat henne, bl a på
litterära kvällar på Rumänska kulturinstitutet.) Ett djupt och brett
litteraturintresse har hon, och TV-vana - hon har ofta suttit och recenserat
och pratat kultur i TV-sofforna. Och det är lovande att hon inte bär på
fördomar mot s k genrelitteratur. Daniel Sjölin var inte så dålig han heller,
tvärtom riktigt bra, och han tog också ibland upp genrelitteratur. Babel tycker
jag är ett sevärt litteraturprogram.
  Min uppfattning - som torde ha framskymtat en och annan gång - är att s k
genrelitteratur är underskattad. Det är som litteraturens pop- rock- och
jazzmusik. Populär, ny (ny i förhållande till s k klassisk musik iaf) och det
som faktiskt lyckas fånga människor och skapa något nytt, som förtalas av gamla
kulturkonservativa stötar, men som reser sig och faktiskt blir det som lever
vidare (de bästa verken iaf; ingen förväntar sig att de dåliga eller
medelmåttiga verken har staying power...).
  Det är ingen slump att modern sf (från Gernsback, Campbell och framåt)
uppstod ungefär samtidigt med jazzen. Hårdrocksdokumentären jag nämnde talade
om influenser från sf och fantasy (och det är lätt att se, t ex på bandens
skivomslag om inte annat). Ny musik och ny litteratur fångar något nytt i den
föränderliga tidsandan. Ett snabbare tempo, ett experimenterande i att bryta
mot gamla föreställningar om rytmer, harmonier, att vidga gränser - ungefär
analogt med samhällsutvecklingen.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)