[SKRIVA] En kväll med Lovecraft

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 5 May 2011 14:50:47 +0200

EN KVÄLL MED LOVECRAFT

Den 4 maj inbjöd Medborgarplatsens bibliotek till en kväll om HP Lovecraft. Den
leddes av Jonas Ellerström som utgivit HPL (känner honom från div sammanhang,
först från en liten sf-con i Lund på 80-talet) och Anders Fager, känd för
Svenska Kulter-böckerna.
Det blev ganska fullsatt, 50-60 pers, så intresset för skräcklitteratur är
onekligen högt, och programmet som skulle ha tagit 45 minuter gick nästan en
halvtimme över tiden. I publiken såg jag bekanta ansikten som Rolf S (nu utan
skägg!), Viveka R och Tomas C (som jag utbytte litet nyheter om Eurocon med, nu
över 330 anmälda!).
Runtomkring fanns bord med HPL-böcker, som man även kunde inhandla för
specialpris. Annars kan man ju låna på bibliotek!
Jag antecknade frenetiskt och gick omkring och tog digitalbilder, men jag nöjer
mig med att ge några utdrag av det som avhandlades.

Surrealism och outsiders

Anders Fager (AF) blev inspirerad av Sam J Lundwalls utgåvor av HPL, den första
Skräckens Labyrinter från 1973 (senare publicerades han även i kioskserien
Kalla Kårar), vilket var den som introducerade författaren i Sverige. Han var
annars rollspelare, jobbade i rollspelsbutiken Tradition, osv. Plötsligt dök
det upp ett rollspel som hette Call of Cthulhu, och då måste man ta reda på mer
om det där.
Jonas Ellerström (JE) spelade på den tiden i egna rockband och gillade
surrealism. Det fanns t o m ett amerikanskt rockband inspirerat av Lovecraft.
HPL passade sådana intressen. Det var 4-5 år sedan HPL "kom in i finkulturen",
bl a efter långessän av Michel Houellebecq (publicerad som bok, även på
svenska). Han har nyligen utgivit en textsamling av HPL, anteckningar och citat
i 222 fragment. Senare under kvällen lästes valda delar. (Publiken fick ropa
ett nummer.) Särskilt i Frankrike har HPL slagit väl an, med deras gamla
surrealistiska tradition.
Vad är det då som är så fascinerande med Lovecraft? JE pekade på den "totala
nattsvartheten" som dock också rymmer en hel del humor. På något sätt tilltalar
det folk som känner sig som "outsiders". AF pekade på stilistiken, om att HPL
bara öser på och öser på , bl a med enorma mängder adjektiv, och när det funkar
blir det hypnotiskt. JE menade, en teori Mattias Fyhr framfört, att HPL är
osäker på var hans sympatier ligger, hos människan eller de tentakelförsedda
monstren, och en som känner sig som en outsider kan sympatisera med den som har
förståelse för monster. Att identifiera sig med monster talar till de utstötta.

Skruvade historier och nya trender

AF insköt då och då beskrivningar av sina egna berättelser. Det lät väldigt
intressant och man kan säga att han har en väldigt skruvad fantasi... Det
handlar om undervattensmonster som ubåtsjagas i Stockholms skärgård eller en
akvariebutikföreståndarinna som lägger ägg. Utan tvivel en betydande talang
inom skräckgebitet, men han påpekade att hans HPL-inspiration var ämnena inte
stilen. Hans litterära, stilistiska inspiratörer är snarare folk som Raymond
Chandler och William Gibson, och han skriver för att han helt enkelt tycker att
det är roligt. Han talade också om att hans förläggare vägrade att
skräckstämpla hans bok; det är liksom en bra bok som råkar vara
skräckberättelser. AF tror på det genreöverskridande.
Nästa skräcktrend verkar bli varulvar, efter vampyrer. Men det kan bli litet
knepigare. Varulvar är inte så sociala och balla. Serier som "Trueblood" och
"Twilight" har annars sparkat in dörren och skräck är en stark trend. Men
kanske kan det komma en dag då den nya trenden blir monster som kommer krypande
med slingrande tentakler...

Nattvandraren Lovecraft

JE berättade litet om Lovecraft som person, en udda figur som ofta nattvandrade
och då byggde sina mytologiska fantasier om en annan sorts värld full med
tentakelmonster. Han var mycket inspirerad av Europa (som han aldrig besökte)
och såg sig som en 1700-talsförfattare, à la gotiken får vi anta. Han gick
omkring och spankulerade i Providence och fantiserade om att staden egentligen
hade en urtida historik. HPL byggde mycket på Poe och Hawthorne och hans myt om
Necronomicon är så fascinerande att en del tror att boken finns på riktigt.
Under frågestunden fick vi veta att Lovecraft kan vara svår att översätta, men
man får leta så hittar man nog motsvarande svenska adjektiv. HPL är inte
finessrik utan ger en impact genom att vara massiv.

Mycket ny svensk skräck

En i publiken påpekade att Ernst-Hugo Järegård läst in HPL, vilket JE trodde
kunde bli för mycket, då Järegård brukar fläska på. Men AF tyckte det lät
fantastiskt - att till överdrift lägga än mer överdrift. Undertecknad ställde
en fråga relaterande till framgångarna för John Ajvide Lindqvist, boken
Cirkeln, m m - kommer vi att få det "svenska skräckundret"? AF menade att man i
alla fall försöker så gott man kan. Han talar ofta om en svensk "skräckvåg" och
nämner man det tillräckligt många gånger kanske några journalister går på
det... Det finns många som håller på, utöver nämna t ex Frida Edman, paret
Kepler, Mare Kandre (nu dock död), Andreas Roman, Caroline Jonsson. (Att
Rickard Berghorn just här glömdes bort beror nog på att Aleph och Minotauren
legat i träda i några år, men annars förtjänar han i hög grad att också nämnas.)

Metafysiskt ont

Efteråt småpratade jag litet med en del, bl a Jonas Ellerström till vilken jag
påpekade att för min del är HPLs stilistik eller mytologi särskilt intressant -
men däremot är hans liv otroligt fascinerande. Han var en väldigt tidig i
princip fanzineutgivare och hade sin egen Lovecraft Circle med vilken han förde
massiv korrespondens. Han bar på underliga idéer, osv. Jag sade också hej till
författare Fager, som vi kommer att kunna möta på Eurocon också.
Låt mig avsluta med något Jonas sade om existentialismen (eller vad man vill
kalla det) hos Howard Phillips Lovecraft:
"Det onda hos Lovecraft kommer från något metafysiskt ont."

--Ahrvid

(Vet inte om det gick fram första gången, så detta är en ompostning.)

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----