[SKRIVA] Kungen sågar Stieg Larsson

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 5 May 2011 13:00:21 +0200

Enligt Expressen har Carl XIV Gustaf en tämligen negativ inställning till Stieg
Larssons böcker:

http://www.expressen.se/nyheter/1.2425596/kungaparet-sagar-stieg-larssons-bild-av-sverige

"Det svenska kungaparet befinner sig på ett statsbesök i Polen. I samband med
det har den polska tidningen Gazeta Wyborcza publicerat en intervju med kungen
och drottningen. Då får de bland annat en fråga om hur de ser på Stieg Larssons
succétrilogi om Micke Blomqvist och Lisbeth Salander, som även har givits ut i
Polen.
Enligt tidningen ser kungen bekymrad ut när han får frågan. Sedan tar han till
orda:
- Jag vet inte vad jag ska säga. Men jag är förvånad över att han har fått en
sådan framgång. Det kanske beror på att Sverige inte tidigare har associerats
med en sådan kriminell värld som Larsson skriver om. Jag är inte glad eftersom
Larssons böcker är hemska snarare än glädjefulla
- Det är en fascinerade bok, men jag är chockad över att den innehåller så
mycket våld. Larssons visar en annan bild av Sverige, säger drottningen till
tidningen.
- Det är en bild som vi inte känner igen, tillägger kungen.
- Jag vill inte identifiera vårt land med det Larsson skriver om. Det är inte
den rätta bilden av Sverige, säger drottningen till tidningen."

Ett svårt slag för alla Stieg Larsson-fans! Samtidigt verkar dock Kungen gilla
Johan Theorin, iaf publicerades förra året bilder på en solbadande monark som
avnjöt en theorinbok (och iaf inte verkade grina av avsky).

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----