[SKRIVA] E-bokmarknaden (var: Mackan - var: Helgaktiviteter)

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 28 Oct 2009 23:13:08 +0100

From: standupmackan@xxxxxxxxx
> Såja, det är väl inte så konstigt?

  Uj:et närmast med anledning av att den bild man har är att Frälsningsarmén
består uteslutande av gamla tanter. Men, nåja, envar får ha sin tro. (Och själv
är jag icke-religiös.)

> Jag tror att du har rätt, faktiskt. Åtminstone så länge tekniken funkar
> som den gör. Dessutom är novellformen rätt väl anpassad till de kortare
> attention-span som många yngre har idag. Tror jag, då.
> Har egentligen inte köpt antologier själv förrän de senaste åren, men
> jag gillar också novellformen mer och mer. Och det är hittills den enda
> form som jag skrivit i.
> Ljudböcker verkar dock också poppis. Det är ett växande segment, tycks det.

  Ljudböcker har ju fördelen att man har händerna fria, men nackdelen att det
tar mycket längre tid att ta till sig en bok som läses upp. Filformat,
läsenheter osv för E-böcker löser sig. Problemet för E-boksutgivning är snarare
betalströmmarna. Hur skall folk betala och vilka incitament kan de ha för att
betala? Du skriver på din hemsida att du tror på fildelning och så där (det gör
jag med, inom vissa gränser). Det gäller att hitta nya modeller.

  En sak som är klar, är att E-böcker bör bli *rejält* mycket billigare än en
ny bok i bokhandeln idag. Redan det skapar incitament för att betala (då det
känns lättare att betala om summan är mindre), men det betyder också att
mellanhänder (förlag, distributörer m m) måste finna sig i att få en *rejält*
mycket mindre del av kakan. Författare har alla chanser att få ungefär lika
mycket som nu, kanske t o m mer, men med de billigare priser som blir naturligt
med E-utgivning måste någon förlora - och det är förlag och mellanhänder.

  Tyvärr verkar förlagen inte riktigt acceptera att deras tjänster blir allt
mindre värda och att de kommer att tappa i omsättning. Därav att man slåss för
en drakoniskt hård upphovsrätt, t ex.

  En modell är "shareware": frivillig betalning med en bonus till betalare.
Skicka in 30 kr för den här romanen, så får du också en intervju med
författaren, en karta över händelserna och en artikel om hur boken kom till! (T
ex.)

  En modell jag INTE gillar är "crippleware": Skicka in pengarna, så får du de
tre sista kapitlen som nu saknas! Usch.

  "Freeware" kan funka: skicka en slant, för att visa att du gillar oss, men
boken är helt fri och bidrag är frivilligt. De rena sympatipoängen man hämtar
hem kan få en dels hjärtan och plånböcker att mjukna.

  "Staten betalar" tror jag är en dålig modell. Att alla författare lever på
statliga kulturbidrag.

  Sponsring kan hjälpa till. Näringslivet köper reklamplats. (Det är bättre med
näringslivstöd än statsstöd, därför att det förra blir till sin natur
pluralistiskt. Staten svarar däremot för en monokultur, styrd av en sedan länge
etablerad kulturpolitisk elit.)

  Kopieringsskydd, och skicka en slant så får du upplåsningskoden, kan funka
men är osympatiskt. (Och förresten brukar alla kopieringsskydd knäckas.)

  Böcker i E-form kommer att flaxa runt på nätet ungefär som musikfiler. Det är
inte en fråga OM E-böcker kommer, utan NÄR. Än så länge känns en bok på papper
gedignare, men världen ändras snabbt. Jag hittade nyligen någonstans på nätet
en jättefil med ca 13 000 (!) sf/fantasy-böcker. Vi har Project Gutenberg,
Projekt Runeberg, m m. Baen Books i USA har redan släppt ett stort antal av
sina titlar gratis - det är bara att ladda hem. Den som tror att detta kan
stoppas och styras och kontrolleras bör ta en reality check.

  Däremot är det värt att fundera på vad man kan ge för positiva incitament så
att folk tycker att det är en bra idé att betala en liten slant. Jag har inte
lösningen. Men jag tror att "lösningen" blir en *kombination* av många olika
saker.

Nya Windows 7 gör allt lite enklare. Hitta en dator som passar dig!
http://windows.microsoft.com/shop