[SKRIVA] Re: Dramaturgi

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 24 Oct 2012 13:24:11 +0200

Pia L:
 af om tänker sig att få fram en hel, fungerande novell/historia.Som
tankeexperiment däremot kan det säkert vara en bra övning i
intrigskapande.Du kan ju det här med deckarhistorier men för andra-
tänker på mig själv nu - är det en svår genré.Exempel; jag hade en idé
till en historia om någon som mördar sin dubbelgångare som led i ett
försäkringsbedrägeri.Eller för att undkomma någon hämnd från typ
maffialiknande organisation.Eller möjligen; personen som ska mördas
upptäcker detta precis i tid och mördar den presumtive mördaren. Sedan
hopade sig problemen i mitt "intrigskapande" för t ex om historien
utspelas i nutid finns det ju DNA-teknikså mordet måste utföras så att
det inte blir aktuellt med obduktion efteråt.Min lilla historia krävde
plötsligt en massa research för att bli någorlunda trovärdig<<
  Jag tror att deckarnoveller KAN vara en bra metod att börja tänka
dramaturgiskt.
  Men man kanske kan börja med ett lättare problem än det du tänkt dig. Tänk
dig att något stulits och man skall ta reda på vem tjuven är. Ett spår är en
halsduk som lämnades kvar på platsen. En misstänkt är förkyld - kanske blivit
förkyld för att han saknar sin halsduk? En annan misstänkt är en dam som
stickar - har hon stickat halsduken? Tja, så där kan man tänka, och...
  Om vi tar din tanke med dubbelgångare, några uppslag:
  - Det kan vara enäggstvillingar. De har samma DNA.
  - Skurken smugglar in sitt eget DNA i utredningen (t ex genom att lämna det
på dödsplatsen; han stänker ut sitt eget blod t ex och det blir det polisen
topsar).
  - Mordet sker i något u-land där rättstekniken ännu inte har tillgång till
DNA-analys.
  - Dödsfallet fås att se ut som en olycka, då kanske obduktion inte behövs.
(Däremot obduceras alla misstänkta mord.)
  Men det finns många andra konflikter, som inte är brott. Kärleksbestyr.
Affärskonkurrenter. Någon som slåss mot byråkrati. En person som absolut
behöver ta reda på viss information. Det finns mycket.

www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier
i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081462 / Läs även AE i nya
Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin Skottdagen,
http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081454 / YXSKAFTBUD, GE
VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)