[SKRIVA] Dramaturgi

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 23 Oct 2012 18:15:47 +0200

På forumet kapitel1.se ställde någon en fråga om dramaturgi. Jag svarade enligt
nedan, som säkert kan intressera SKRIVAs medlemmar också (och så får ni en länk
till en äldre artikel av mig kring detta ämne, i DAST Magazine). Så här skrev
jag:

Det kanske kan vara värt att ta del av följande artikel som jag en gång skrev i
DAST Magazine:

http://www.dast.nu/artikel/intrigens-abc

Jag tycker att dramaturgi är en underskattad konst! Det är svårare än man ofta
tror att knåpa ihop en intrig som en läsare tycker är intressant och värd att
följa.
  Det är lätt att få till en novell med händelser, den enda händelsen efter den
andra - men vanligen blir det händelser som inte leder till något. Det måste
vara en händelsekedja, där en händelse leder till en annan, eller där
händelserna i alla fall är anknutna till varandra.
 När man börjar en novell skall man ha en konflikt (eller ett problem; det är
ungefär samma sak = något som skall nå en lösning). Då måste man fundera på:
vad skall hända i novellen för att problemet skall hanteras?
  Det bör helst vara en del överraskande vändningar. Då tycker läsaren att det
blir intressant.
  Ett bra sätt att börja är att tänka sig en kriminalnovell. Där *måste* finnas
konflikt/problem (ett brott skall lösas) som dessutom är ganska tydligt. Och
det finns många möjligheter att hantera problemet. Får man styr på hur man får
ihop en bra deckarhistoria, man kan gå vidare och fundera på hur man får ihop
en vettig *annan* historia. Det blir ungefär samma sak, men
konflikten/problemet är inte ett brott.
  Man bör ha ett ungefärligt hum om handlingen innan man börjar. Det är svårt
att sätta sig ned och tro att man "säkert kommer på vad som skall hända" medan
man skriver. (Men naturligtvis finns utrymme för improvisationer. Ett
*ungefärligt* hum om handlingen räcker.)

--Ahrvid

Ps. Det finns många böcker om skrivande, och jag har läst flera. Stephen Kings
bok (vad den nu hette) hör till de bättre.
www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier
i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081462 / Läs även AE i nya
Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin Skottdagen,
http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081454 / YXSKAFTBUD, GE
VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)