[SKRIVA] "Den långa depressionen" 1873-1896

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 13 Feb 2013 11:25:57 +0100

Den 13 februari 2013 00:43 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   Ang det du säger i din essä (länken ovan) om kolonialismen vill jag nog
> komplicera bilden en smula. (F ö var det ingen allmän depression 1860 till
> 1897. Perioden präglades av rätt bra tillväxt, ibland avbruten av några sämre
> år, t ex några år av 1870-talet.)

De ekonomiska oroligheterna började på 1860-talet, men den stora
krisen för västvärlden inföll 1873 och kallas "den stora paniken".
Hela perioden från 1873 till 1896 betraktas som en återhämtningsperiod
och brukar kallas "den långa depressionen". Att ekonomin under den
perioden växte har av vissa skribenter (läs: Sven Lindqvist) utan koll
på helhetsbilden tolkats som att det var en högkonjunktur, men i
själva verket kravlade sig västvärlden upp från en ekonomisk kris som
var värre än till och med 1930-talsdepressionen. Waldemar Ingdahl har
skrivit en understreckare om saken:
http://www.svd.se/kultur/understrecket/1873-ars-kris-satte-varlden-i-gungning_2463295.svd

Judar utnämndes till syndabockar för krisen (eftersom de associerades
med banker och finansvärlden) och legitimerade en växande
antisemitism. Som en medveten politisk strategi för att stävja de
ekonomiska problemen utvecklades imperialismen till en storindustri,
och förtrycket av lokalbefolkningarna legitimerades genom att utveckla
en rasistisk ideologi. Våldsamt förtryck, antisemitism, rasism och
folkmord blev politiskt rumsrent, och var en direkt inspiration till
1900-talets totalitära regimer (marxistiska, nazistiska och
högerextrema tillika). Denna teori lanserade Hannah Arendt redan 1951
i den klassiska boken "The Origins of Totalitarianism", som Sven
Lindqvist och hans vänsteristiska vänner naturligtvis känner till men
inte vill kännas vid eller låtsas om. Arendt hade inte mycket till
övers för marxismen och var en stark kritiker (exempelvis i "On
Violence", 1970) av den 68-rörelse som Lindqvist tillhörde.

Arendts "The Origins of Totalitarianism" från 1951 räknas i
engelskspråkiga länder som en av 1900-talets mest betydelsefulla
böcker, så egentligen är det direkt störtlöjligt att Lindqvist själv
och hans ryggdunkare låtsas som om han skriver något nytt och
originellt i "Utrota varenda jävel". Det enda han gör är att ta
Arendts historieskrivning som inte är smickrande för extremvänsterns
självbild, förenklar den på ett vulgärt sätt och vinklar den till att
bara handla om nazismen och holocaust. På det sättet blir man en
akademisk celebritet och hyllad kulturpersonlighet -- i Sverige, och
till och med på 2010-talet.

/ Rickard