[SKRIVA] Datanät i rymden

  • From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, "safa@xxxxxxxxxxxx" <safa@xxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 09 Jul 2007 22:10:27 +0200

Jag har nu skummat igenom Jörgen Städjes artikel, från TechWorld, om datanät i rymden (som han hade med sig 070707 07:07 pm). Några kommentarer. Jag tycker att du, Jörgen, ibland kunde använda litet mindre jargon och aningen mer förklarande språk. Man kan plötsligt få läsa t ex att något skall "ackas och nakas..." Jahavaddåförnåt? Det skadar inte att ibland ha någon förklarande bisats, "vilket betyder att...i en bisats förklara mer om en sak." Det står att tidningen är "för IT-chefer", men jag undrar om IT-chefer verkligen kan hänga med. Störningar, stora tidsfördröjningar osv blir förstås ett problem för Internet i rymden. Jörgen berättar att organisationer som NASA hittills använt speciallösningar för dataöverföring, men att man nu allt mer går över till att bygga på standarder (som dock får specialanpassas för rymdbruk). För att ta ett exempel, kan det mellan jorden och Mars vara en tidsfördröjning på över 40 minuter. Med 700 Kbps (vilket bara det är lågt räknat) kan uppemot 2,4 GB data hålla på att överföras. Blir det fel på det så det måste sändas och inser man att det krävs stora buffertar. TCP/IP:s fält för att ange buffertstorlek rymmer inte ens tillräkligt många bytes för att definiera sådana jättebuffertar. Man får göra nya standarder som tål tidsfördröjningar och att mycket data är "på väg". Jag kan också tänka mig att man måste addera väldigt mycket "smartness". Blir det något fel måste man inte sända om allt, utan man analyserar var felet är och sänder om enbart det. En sak Jörgen inte tar upp är att man skulle kunna låta sådana här protokoll räkna med fel *samtidigt som de händer* och t ex sända om utan att omsändnings begärs. Det bör inte vara svårt att t ex ha en sond som mäter solstörningar, och sändaren på Mars kan få info om att det var en störning kl si och så, och den omfattade jorden kl si och så, och då sändes paketen ditt och datt och det finns risk för att de har störts - så sänd om dem genast. Kosmisk strålnng och sådant kan också ändra innehåll i minnessystem, så här kan behövas en del högtoleranta protokoll för att hålla koll. Komprimering av data blir en särskild fråga. Även med laser och hög kapacitet blir aldrig bandbredd tillräcklig. Jörgen föreslår domännamn som .moon, .mars etc. Men i min Mord på månen har jag redan bestämt att iaf månens domämn är ".ln" (förkortning av Luna). Geografiska platser har traditionellt alltid haft tvåbokstavsdomännamn, så varför bryta traditionen? (För "mars" finns säkert något ledigt bland bokstäverna m, a, r och s.) Han spekulerar om sätt att bryta igenom ljusvallen, t ex via kopplat fotonspinn. Jag är osäker på om det är bevisat att det går snabbare än ljuset, utan det kan vara en fundamental grundlag att INGET går snabbare än ljuset. F ö kallas inom sf-litteraturen en känd kommunikationspryl för tänkt infoöverföring snabbare än ljuset för en "ansible". Ursula Le Guin var den som "uppfann" ansibeln (och från det kommer namnet på Dave Langfords kända nyhetsblad Ansible). Jörgen säger att asteroidbältet innehåller miljarder små kroppar. Men antalet upptäckta asteroider räknas väl snarare i tre eller fyra siffror (om man räknar även små gruskorn kanske man kommer upp i tio siffror, men sådana brukar man inte kalla asteroider). Det är kometbältet, Oorts moln, utanför Pluto, som man har skäl att räkna i miljarder. Apropå tidsfördröjning har jag funderat på en sak vi kan kalla prediktiv eller spekulativ kommunikation. Den kan vara av betydelse för Mars, men än mer om vi skall prata med kolonister kring en fjärran stjärna (där tidsfördröjningen är många år). Det fungerar så att man tar all tillgänglig info och slänger på det enorma mängder AI. För att enkelt förklara: säga att AIK:s Firman och Djurgårdens Bråkstakarna vill följa derbyt mellan sina favoritlag på Mars. Man slänger in all info (inkl att en ledande spelare har en finne på näsan, som möjligen kan irritera honom när han skall nicka) och samtidigt som matchen börjar kan Firman och Bråkstakarna följa den på Mars, men bara i form av en förutsägelse - denna förutsägelse uppdateras dock löpande med all den extra info som hinner komma in. Eller för att ta ett mer realistiskt exempel. En börsmäklare på Mars kan i framtiden få veta att "Microsoft går om 40 minuter troligen ned med sju punkter". ("Vad!" säger mäklaren. "Har Microsoft återuppstått! Man gick ju i konkurs år 2013, sedan man lanserat Windows Psycho-Shock som förvandlade bildskärmen till en psykedelisk ljusshow à la Jefferson Airplane, och alla slutligen HELT gav upp att begripa vad de ö h t sysslade med...").

ahrvid@xxxxxxxxxxxx/ahrvid@xxxxxxxxxxx/tel 073-68622[53+mercersdag]
Pangram för 29 sv bokstäver: Yxskaftbud, ge vår wczonmö iqhjälp!
Novelltävling, info http://www.skriva.bravewriting.com - gå med!
grundad 1997 * Info http://www.skriva.bravewriting.com eller skriva- request@xxxxxxxxxxxxx för listkommandon (ex subject: subscribe).