[SKRIVA] Re: Bakgrunden till Stieg Larssons "Män som hatar kvinnor"

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 13 May 2013 02:06:18 +0200

Jag skrev:
> Eva Lundgren -- som bl.a.
> lanserade teorin om att det finns utbredda satanistiska pedofilnätverk
> i samhällstopparna, som begår massmord på foster och spädbarn -- var
> en av hans goda vänner, och han citerar friskt ur hennes alarmistiska
> rapport "Slagen dam" i "Män som hatar kvinnor" (2006); och detta var
> ett år _efter_ att Lundgrens pseudoforskning och fantasisiffror i
> rapporten avslöjats av Dokument Inifrån 2005.

Nå, Stieg Larsson dog ju faktiskt 2004, året innan Dokument Inifrån
sände sitt reportage. Men det är en randanmärkning eftersom Eva
Lundgrens rapport "Slagen dam" och teorier om pedofila nätverk
kritiserades hårt långt dessförinnan.

Hur som helst kanske någon kan friska upp mitt minne angående den
förebild till Lisbeth Salander som Kurdo Baksi utpekade. Baksi hävdar
att hon har drag av tre stycken personer från Expos redaktion, men
huvudsakligen av en ung manlig strulpelle och politisk våldsverkare
som hade polisens ögon på sig.