[SKRIVA] Re: Ang J H Holmberg

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 24 Aug 2015 10:33:34 +0200

Rickard:> Jag har delvis tänkt om sedan igår, och gillar Ahrvids initiativ att
promota> Sam J Lundwall som GoH. Tackar för det! Tyvärr tror jag att det är
rätt kört. Har man redan utannonserat JHH som GoH lär man inte ändra det (och
två svenska GoHs - Sam J too - vore för mycket). Vad som kan göras är dock att
sprida kunskapen om Sam J:s viktiga roll i att dra igång finskt
sf-kongressväsende. Utan honom, ingen Worldcon 75 i Helsingfors, helt enkelt.
Det är möjliigt att man börjat med sf-coner i Finland utan King-Con 1982, men
det hade i så fall skett betydligt senare. Och om man startat senare hade
finnarna inte kunnat bygga upp det intresse och den kongressvana som
möjliggjort ett worldconanbud. Någon som också bör framhållas är Tom Ölanders
insatser! Han var i praktiken enmanskongresskommitté på finsk sida 1982, och
inte hade han mycket hjälp när han 1986 körde igång den första i serien
Finncons! Han satsade en hel del pengar (lokalhyror) och var även på andra sätt
helt avgörande för att dra igång finsk fandom. (Inte för inte kallades han
Finland's Mr SF.) T ex, en tid innan King-Con var han med om att dra igång
Aikakone, Finlands första sf-magasin (eller semiprozine om man så vill, upplaga
så där 500-1000 ex). Tom skötte kontakter meed utländska författare för att få
novellrättigheter, och numren skrevs på hans skrivmaskin (av Tom och hans fru
Sirpa), då det var en fin elektronisk maskin som kunde skapa raka
högermarginaler. Jag kände Tom mycket väl. Träffade honom första gången på Sam
J:s SF-Kongressen 1977. Han var då den ende aktive finske sf-fanen med
utländska kontakter (Åbo SF-Sällskap hade iofs hunnit starta på, men jag tror
det var rätt blygsamt till en början). Jag vet inte om det i finsk fandom finns
någon tendens att vilja devalvera faktum att det var en finlandsvensk som
startade alltihopa... (Det finns på sina håll - jfr framgångarna för partiet
Sannfinländarna - en avoghet mot finlandsvenskar; en tendens, som sagt, vi bör
inte överdriva det!)
(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) och var med i
FANTASTIKNOVELLTÄVLINGEN 2015, info www.skriva.bravewriting.com / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: http://zenzat.wordpress.com/bocker C Fuglesang:
"stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! /Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 / Läs även AE
i nya E-antologin Mellan tid och rum
http://www.adlibris.com/se/e-bok/mellan-tid-och-rum---himmel-och-hav-9789187711435
/ YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)

-----
SKRIVA - sf, fantasy och skräck * Äldsta svenska skrivarlistan