[SKRIVA] Vad gör vi om elen tar slut?

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 24 Aug 2015 11:46:12 +0200

Först en liten komplettering till min rapport igår om Singapore och konsert på
Rumänska Kulturinstitutet. Det var ju så spännande saker...att jag totalt
glömde säga några ord om sign "Bowen". Innan ovanstående tittade jag nämligen
också in på Seriegalleriet i Sthlm, där det var vernissage för
tidningstecknaren Bengt Olof Wennberg (1918-2000;
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bengt_Olof_Wennerberg). Den som läst gamla
Svenska MAD har stött på honom, där Bowen dök upp titt som tätt. Han tecknade
serier, illustrerade veckotidningsnoveller, gjorde bokomslag, osv i tusental. T
ex gjorde han omslag till och alla inlageillustrationer i George Eliassons
rymdäventyrsbok Rymdpiraterna, vilket vi kunde se på galleriet. Han
illustrerade Tusen och en natt-sagorna. Han gjorde omslagen till Kjell Genbergs
västernböcker om Ben Hogan. Etc. Jag slogs av hur skicklig Bowen var. Det
strrålade fullkomlig om hans illustrationer. En del nästan bokstavligen, med
vilda, vackra färger. Men han kunde teckna svart-vitt också, t ex de otaliga
teckningarna tiill MAD, som också finns att se på utställningen. Bowen var en
riktig illustratör, det! Från den gamla goda tiden då tidningar och bokförlag
använde tecknare, istället för att köpa in trista foton från en bildbyrå och
sedan litet slött photoshopa dem. Den som kollar läget idag ser ju nästan bara
foton i blaskor och böcker. Tecknarna är försvunna. Det är trist.
Så det jag egentligen skulle berätta. Jag bevistade nu på morgonen (okristligt
tidigt, kl 8.30...) ett seminarium i Medborgarhuset: Vad gör vi om elen tar
slut, ordnat av något kallat Morgonforum. (Det stod i Diversekalendern,
förstås.) Medverkade gjorde David Jonstad, som skrivit boken Kollaps - livet
vid civilisationens slut, Herman Geijer som är "zombieöverlevnadsexpert" och
dessutom sommarpratade i år, samt Martin Winstrand som är inblandad i
krisberedskap på regeringskansliet. (En Anna Ardin, om namnet är bekant, var
moderator.) Jag vet inte om jag bör orda för mycket om vad som sades, för det
var mest katastrofprat av det klicheartade slag som vi översköljs av i media.
Vi kommer att kokas ihjäl av "klimatförändringar". Vi bara "förstör miljön".
All "olja tar slut". "Oändlig tillväxt" är omöjligt. Osv. Bara kris och
katastrof och elände och lidande. Vi har hört allt till leda. Men jag tänkte
passa på att argumentera emot de värsta excesserna i katastrofpratet.
Samtidigt som katastrofen förkunnades slösurfade jag litet på min bärbara, och
såg att oljepriset sjunkit till rekordlåg nivå - 46 dollar/fat. Det är ett
tecken på att oljan inte alls är på väg att "ta slut". Enligt källor jag sett
förväntas vi inte nå s k"peak oil" förrän om 30-50 år, vilket bl a beror på den
nya teknologin för s k fracking som får upp olja ur oljeförande lager där det
tidigare inte var möjligt. Vi har också enorma mängder oljesand (där
oljeutvinning är lönsam vid ett pris på 20-25 dollar/fat) och som jag påpekat
lär vi vid behov också kunna *tillverka olja* (ur kol, ur trä, ur sopor,
exempelvis via mikroorganismer). Men, världssvälten då? Nja, idag har vi ett
globalt matöverskott, tack varje Norman Borlaugs s k gröna revolution (nya
växtsorter och jordbruksmetoder). Inte ens vi i Sverige skulle svälta om vi
blev avskurna. Vid en koll jag gjorde av jordbruksproduktionen (tog upp det på
SKRIVA tidigare) såg jag att vi idag producerar mer mat/capita än under WWII,
trots att kanske bara 2% av befolkningen sysslar med jordbruk (jämfört med
20-30% för 70 år sedan), och trots en icke obetydlig minskning av
jordbruksarealen. Det beror på en rejäl ökning av produktiviteten per hektar.
Det är visserligen sant att vi importerar en hel del mat, men det balanseras av
att vi exporterar ungefär lika mycket. Fast håller vi inte på att kvadda
miljön? Tveksamt, enligt exempelvis den danske miljöstatistikexperten Björn
Lomborg och hans bok Världens verkliga tillstånd. De flesta s k miljöfaktorer
visar att miljön under senare decennier blivit allt bättre! En lång rad
skadliga ämnen har förbjudits eller fått drastisk neddragning av användningen,
t ex DDT, ozon, svavel i olja, PCB, fenoxisyror, kvicksilver, bly i bensin,
asbest, osv, osv. Oljeusläpp i världshaven har minskat med någonstans kring
90-95% pga bättre oljetankers med dubbelskrov och bättre navigering (tack vare
GPS) som gör att man mer sällan kör på grund. Skogsarealer växer globalt sett
till, beroende på den snabba urbaniseringen (varvid småjordbruk läggs ned och
går tillbaka till skog). Utdöendet av iaf däggdjur och fågelarter har bromsat
in tack vare specialinsatser för att behålla dem (människan utrotade andra
arter betydligt frekventare från ungefär 1600-talet t o m 1800-talet).
Vattenkvaliteten förbättras hela tiden pga fler reningsverk. Fiskbestånd verkar
vara på tillbakaväxt, t ex torsken i Östersjön. "Skogsdöden" har aldrig
inträffat, "ökenspridningen" är en myt och alla som upplevt våra kalla vintrar
och den senaste s k sommaren kan känna välberättigad skepsis mot att vi kommer
att stekas till döds. "Oändlig" tillväxt är en halmgubbe. Det finns förstås
ingen som hävdar att sådana oändligheter är möjliga. Däremot är det fullt
möjligt att ha ekonomisk tillväxt under *överskådlig tid* (säg 1-2
generationer) och vi behöver det för att lösa de fattigdomsproblem som finns i
världen! Efter överskådlig tid kan det vara läge att sätta sig ned och fundera
på läget, men det finns inga skäl att stoppa dagens tillväxt pga
halmgubbe-argument! Fortsatt tillväxt är fullt möjligt bl a pga: - Ny
teknologi gör att värdeskapande verksamhet hela tiden blir billigare,
resurssnålare och smartare. - Inga råvaror försvinner faktiskt från jorden. De
bara omvandlas och kan omvandlas tillbaka. Inga resurser "förbrukas". -
Väldigt mycket av värdeökningen (vilket är detsamma som ekonomisk tillväxt)
sker i form av rent intellektuella abstraktioner, t ex värdet av patent,
uppfinningar, nya metoder, kulturella uttryck. Om Max Martin släpper en ny låt
som säljer för 10 miljoner dollar via Spotify har faktiskt BNP ökat med 10
miljoner dollar (trots att så gott som inga "resurser förbrukats", utöver
mycket små mängder elström för att ladda ned låten). - På längre eller
mellanlång sikt kommer vi ha tillgång till materiella resuser från övriga
solsystemet. För en tid sedan hade jag på SKRIVA en notis om att man på allvar
studerade gruvbrytning på asteroider (som man tror kan innehålle sällsynta
metaller). - Vi kommer att få se nya energikällor. Fusionskraft är en
möjlighet, men även nya, effektivare varianter av gammal hederlig fissionskraft
(en viss Janne Wallenius forskar kring det).
Det två verkliga civilisationshoten togs nästan inte alls upp, märkligt nog:
kärnvapenkrig samt asteroidkrock. Förmodligen har risken för kärnvapenkrig
skruvats upp något pga en tokig karl i Kreml. Risken är kanske inte
överhängande, men det finns anledning att vara på sin vakt. På längre sikt lär
dock risken minska tack vare den positiva utvecklingen i form av globalisering
(vi handlar mer över gränserna, blir beroende av varandra, folk migrerar och
möts mer,osv). En träff av en asteroid eller komet avtillräcklig storlek
skulle vara förödande! Man har himmelsavsökarprojekt som försöker hålla koll på
iaf de större bumlingarna, men några garantier kan inte ges mot en
dinosauriedödare. Det är ett skäl till att rymdforskning bör prioriteras. Vi
bör bli bättre på att hålla koll på och förstå solsystemet, och vi bör finslipa
vår teknologi för att skjuta upp saker i rymden så vi biffar det när vi behöver
knuffa på en asteroid. En annan sak, slutligen: läser man en smula science
fiction kommer man att vara beredd på det mesta...
(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) och var med i
FANTASTIKNOVELLTÄVLINGEN 2015, info www.skriva.bravewriting.com / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: http://zenzat.wordpress.com/bocker C Fuglesang:
"stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! /Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 / Läs även AE
i nya E-antologin Mellan tid och rum
http://www.adlibris.com/se/e-bok/mellan-tid-och-rum---himmel-och-hav-9789187711435
/ YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)

-----
SKRIVA - sf, fantasy och skräck * Äldsta svenska skrivarlistan