[SKRIVA] Alinge om Metallernas död

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 29 Aug 2011 15:11:35 +0200

Kjell Alinge berättar om en intressant sf-bok (som faktiskt ibland går att
hitta på antikvariat):

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2196&artikel=4661991

"Med storögd blick läste  jag mina första Science Fiction-romaner. De
öppnade  nya dörrar  medan jag sträckläste de första tjugo  buntarna
som jag lånat av min kompis som kallades för Loppan.
Varför han kallades så var nog mer intressant än alla tidsresor och
paradoxer som att man kunde kliva in i en maskin och teleportera sig
själv till en en  annan planet eller ett  annat århundrade eller ett
helt nytt universum parallellt med  vårt.
Det   gällde förstås att alla kroppens molekyler kom med och
fastnade på ungefär samma ställe. Om inte kunde ju man bokstavligen få
ögon i nacken eller tummen i  häcken. Men Loppan kallades nog så för
att han alltid satt på sitt rum och struntade i läxorna .
I stället  hade han en banjo och en modelljärnväg. Han spelades så det lät som
surnad mjölk.
I just Loppans Rum hittade jag  boken som hette ”Metallernas Död”. I
den boken upplöstes alla molekylstrukturer i metallfamiljen. Allt som
är byggt av eller innehåller metall faller långsamt eller hastigt
samman.
En  värld raseras och  vetenskapen tuggar på sina provrör. Inget
hjälper. En   klarblå katastrof drar fram. Det går inte att rapportera
om den eftersom metallerna i mediernas verktyg smält ner som
vaniljsås.
Den historien  älskade jag."

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / YXSKAFTBUD,
GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)