[SKRIVA] Alice Babs - dokumentär fälld

  • From: "Robert Andersson" <70264andersson@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 10 Jun 2014 14:35:49 +0200

Eftersom det varit en del diskussioner här om det påstådda övergreppet mot
Alice Babs
så kan det vara värt att posta den här informationen.

Själv har jag både jobbat med dementa och haft en dement släkting och trodde
aldrig riktigt
på dokumentären eller det som stod på nätet. Jag var skeptisk till den här
framställningen som
SVT gjorde eftersom Alice Babs säger ungefär det som de flesta dementa säger.

De förstår inte varför de plötsligt är på en annan plats (de vill vara hemma
där de trivs), de tror inte att de
medgivit saker eller tagit beslut som de tagit. De minns helt enkelt inte... Om
en demens skriver
på ett papper om försäljning så kommer personen säkerligen att förr eller
senare glömma bort det.
Osv, osv... Det är en svår sjukdom som leder till allehanda missuppfattningar
och "krockar" med
omvärlden. Den gör det också även lätt att svindla personen på egendom, vilket
gör att förvaltare
inte sällan blir en slags rutin för att skydda dem.

Enligt Thomas Bodström hade programmet aldrig kunnat göras om man hållit sig
till sanningen:
"- Alla håller med om att gamla, sjuka människor ska skyddas från att utsättas
för risker att svindlas. Om programmet hade berättat
bakgrunden till restriktionerna hade det aldrig blivit sänt, det hade inte
funnits något program."
- Aftonbladet

Fler länkar:
http://www.sydsvenskan.se/kultur--nojen/alice-babs-dokumentar-falld-for-osaklighet/
http://www.resume.se/nyheter/tv/2014/06/09/svt-falls-for-intrang-i-alice-babs-privatliv/

En annan intressant sak är att Bodström blivit anmäld för förtal av ett par som
varit aktiva här. Det kanske inte är oväntat.
Det som däremot är intressant är att paret påstår att de stod närmare Alice
Babs än hennes barn.
Nog kan det i teorin vara så (vilket jag inte tror för ett ögonblick), men att
säga på det viset, och så att säga försöka
sätta sig själv före barnen är inget vidare bra även om det vore sant. Den
sortens "konkurrens" om en människas gunst är
i mitt tycke osund och inte något som "riktiga vänner" borde ägna sig åt.

MVH:
Robert Andersson