[SKRIVA] 129 milj böcker i världen, enl Google Books

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 7 Aug 2010 18:06:54 +0200

Google Books har gjort ett försök att räkna ut hur många boktitlar som finns i
världen. Man menar at det är exakt 129 864 880 stycken. Här uträkningen om hur
man kommit fram till det:

http://booksearch.blogspot.com/2010/08/books-of-world-stand-up-and-be-counted.html

Det handlar om att räkna på internationella bokindex, dra av för dubletter, osv.
  Den som vill kan ju tro på det. Personligen tror jag beräkningen är i
underkant. Här är mitt försök till förvisso grov men ändå överslagsberäkning av
antal boktitlar:
  Det lär komma ut 20 - 30 000 boktitlar/år i Sverige. En del liknar mer
häften, pamfletter, broschyrer osv, så vi säger 20 000. Låt oss räkna bakåt 150
år, vilket var ungefär den tid då moderna bokpressar kom och bokproduktionen
sköt i höjden (att bokproduktionen var lägre i början fylls upp av vi enbart
räknar 150 år bakåt - ytterligare 350 års bokproduktion innan dess fyller på).
  Då får vi att det måste ha kommit ut 150 x 20 000 = 3 miljoner boktitlar i
Sverige.
  Tidningen Ny Teknik brukar som tumregel ange att vad gäller "modernt"
anknuten statistik tenderar Sverige att ligga på 1% av världsproduktionen. 100
x 3 miljoner = 300 miljoner.
  Och då är det mycket möjligt att Sveriges andel av världsproduktionen av
böcker i själva verket är mindre, så antalet boktitlar kan vara ännu högre.
  Det är i alla fall ett försök till överslagsberäkning. (Google Books
beräkning tycker jag låter snål, i alla fall.)

Sänd din novell till 11e Fantastiknovelltävlingen senast 1/9, till Ahrvid resp
fantastiknovell@xxxxxxxxxxx - cash prizes!