[SJABBAT SJALOM] sjabbat besjallach

  • From: "Avraham J. Roos" <avrahamroos@xxxxxxxxxx>
  • To: <parasjathasjawoea@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 10 Feb 2006 16:52:43 +0200

Sjabbat Parasjat Besjalach

Sjabbat Sjiera

11/2/06  13 Sjewat 5766

Sjabbat Sjiera, de sjabbat van de zang. Zo wordt deze sjabbat genoemd waarop we
lezen over de doortocht door de zee bij de uittocht uit Egypte en over hoe de
zee zich sloot toen onze onderdrukkers ons achtervolgden. Het is overigens een
gebruik om wat brood voor de vogeltjes te strooien voor het begin van deze
sjabbat maar als u dat niet gedaan heeft dan mag dat op sjabbat zelf niet
gedaan worden.

En uitbundig zingen, dat deed mijn dochter deze week. Ik vroeg haar waarom ze
zong waarop ze vertelde dat ze op het nieuws had gehoord dat een boot met meer
dan duizend Egyptenaren gezonken was "exact zoals bij de doortocht door de zee
papa! Toen ook al die Egyptenaren verdronken!" Ik stond verstelt. Hoe kun je nu
blij zijn over de dood van zoveel mensen? vroeg ik. Maar het was mijn dochters
beurt om verbaast te staan. "Mosje en het volk waren blij toen de Egyptenaren
verdronken" zei ze. "En zij zongen luidkeels. Deze sjabbat heet Sjabbat sjiera
ter herinnering hieraan en hun lied zeggen we dagelijks in het ochtend gebed.
Dus als zij blij mochten zijn waarom dan niet ik nu er weer duizenden
Egyptenaren in de zee verdrinken?!" Tja, dat moest ik dan toch maar uitleggen.

Dus ik begon met de opmerking dat de hedendaagse Egyptenaren niet dezelfde
slechteriken zijn als die Egyptenaren die ons volk onderdrukten en tot slaven
maakten. Niet alleen dat, met het Egypte van vandaag de dag hebben we zelfs een
vredesverdrag!

Verder, zo vertelde ik haar, is er een interessante midrasj die hierop
aansluit: Toen de engelen in de hemel zagen dat de Egyptenaren verdronken
wilden ze een loflied aanheffen tot G-d om Hem te bedanken. Maar G-d zei: Mijn
schepselen verdrinken in de zee en jullie willen zingen? Niets daarvan! Dus,
besloot ik tevreden met mijn uitleg, we mogen NIET zingen als de Egyptenaren
verdrinken. Klaar uit. Niet?

Niet. Want mijn dochter bleef aandringen. Maar waarom mochten Mosje en het volk
dan WEL zingen? Dat, is eenvoudig. Mosje en het volk zongen niet uit blijdschap
dat de Egyptenaren verdronken maar uit opluchting dat ze gered waren uit de
handen van hun vijanden. DAT is waar ze G-d voor bedankten met hun beurtzang.

Mijn dochter begreep het eindelijk en was tevreden. Maar ik? Ben ik tevreden
met deze uitleg? Was dat echt de enige reden dat het volk daar aan de waterkant
zong? Waren ze niet innig blij om hun kwelgeesten te zien verdrinken? Ik weet
het niet. Wat ik wel weet is dat ik echt niet blij ben met die Egyptische boot
ramp en dit zelfs mijn ergste vijanden niet toewens.

Sjabbat Sjalom,

Avraham Roos

                        Avraham Roos

                       using Skype: avrahamroos
                        avrahamroos@xxxxxxxxxx
                        IM: avaway@xxxxxxxxxxx
                        www.avrahamroos.cjb.net  tel:
                              mobile:
                              pager:  +972-3-9794061
                              052-5611558
                              ICQ#22351330

            Add me to your address book... Want a signature like this?

JPEG image