[SJABBAT SJALOM] parasjat Ekev

  • From: "Avraham Roos" <avrahamroos@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <parasjathasjawoea@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 11 Aug 2006 12:57:27 +0200

Sjabbat Parasjat Ekev

12/8/06  18 Menachem Aw 5766

Het gaat niet goed met die oorlog. Als zelfs de NOS correspondent Eddo
Rosenthal in het dagblad Trouw schrijft dat hij slapenloze nachten heeft uit
angst dat Israel vernietigd zal worden dan klinkt dat niet opbeurend. Maar ik
blijf voorlopig nog maar even optimistisch (en slaap ook nog steeds uitstekend)
want ik geloof in een Hogere Macht die ons zal helpen en aan onze zijde zal
strijden. Ik hoef hiervoor niet ver te zoeken. In de haftara van deze week
lezen we iets vrolijkere woorden dan in de Trouw (was dat blaadje niet fout in
de oorlog? Of alleen de Telegraaf?)

In deze haftara belooft G-d dat Hij ons niet zal vergeten, zelfs als wij wel
denken dat dat zo is. Zo zegt mijn Heer, de Eeuwige G-d - Nu is het zover! Ik
hef Mijn hand op over de natieen ...want Ik zelf bestrijd die jou bestrijden en
je kinderen...die zal Ik zelf te hulp komen.

Om mij heen worden steeds meer van mijn vrienden opgeroepen voor het leger.
Tzaf Shmonee heet dat oproep papier. Het zijn reservisten, knapen van mijn
leeftijd met vrouw en kinderen. Ze worden naar het noorden gestuurd en staan
aan de grens klaar voor het geval de regering de opdracht geeft om dieper
Libanon in te trekken. Ook jongere jongens uit de moshav waar ik woon worden
opgeroepen. Het zijn dergelijke soldaten die de afgelopen week een halachisch
meningsverschil hadden en hiermee gingen naar Harav Eliyahoe Bakshi Doron de
voormalige Sefardische Opperrabbijn.

Ze vroegen hem te helpen bij de volgende halachische vraag: De vrijgezellen
wilden dat de gehuwde reservisten wat op de achtergrond zouden blijven daar
dezen volgens hen aan hun vrouw en kinderen moesten denken. Laat ons maar
voorop gaan, zeiden ze. Wij hebben minder te verliezen. De gehuwde reservisten
vonder echter dat juist zij voorop moesten en de vrijgezellen achter moesten
blijven. Wij hebben al nakomelingen, jullie nog niet dus jullie moeten
voorzichtiger zijn. Dat was wat ze Harav Doron kwamen vragen.

Harav Bakshi Doron barstte in tranen uit toen hij dit hoorde en zei dat hij
elke avond bij de Kotel zijn avondgebed zegt. Hij vertelde hen dat hij meestal
geen briefje tussen de aloude stenen stopt maar dat hij die avond dat wel zou
doen met daarop hun vraag en de uitroep naar G-d: Zie vader, dit is wat uw
kinderen mij vragen. Help ons en stop deze oorlog.

Moge zijn briefje als een van de eerste door G-d gelezen en beantwoord worden!

Sjabbat Sjalom,

Avraham Roos

Eddo's nachtmerries:

http://www.trouw.nl/deverdieping/overigeartikelen/article410856.ece/Slapeloze_nachten_uit_angst_voor_vernietiging

                        Avraham Roos

                       using Skype: avrahamroos
                        avrahamroos@xxxxxxxxx
                        IM: avaway@xxxxxxxxxxx
                        http://h1.ripway.com/avrahamroos  tel:
                              mobile:
                              pager:  +972-3-9794061
                              052-5611558
                              ICQ#22351330

            Add me to your address book... Want a signature like this?

JPEG image