[kfar_etzion] Re: מנייןמשותף בשבתהקרובה

  • From: משפ' קנוהל <eknol@xxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: 'אמיתי פורת' <mipo@xxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 13 Feb 2013 17:50:37 +0200

ב''ה

לאמיתי ולכל הקוראים שלום

אני מתנצל על האיחור בתשובה. רק כעת התפניתי לכתוב

על ראשון ראשון... בקצירת האומר ועל השאר עוד ידובר פנים אל פנים

1.      אמנם אני לא חייב להתנגד, אך אני מתנגד.

2.      כיוון שאני מתנגד ואני סבור שיוזמה זו אינה מבורכת (כפי שאסביר להלן), אני
חושב שאין לה מקום במקום ציבורי. מובן שאיני יכול למנוע יוזמה כזו במקום פרטי.

3.      מצויין. בעז''ה במהרה בקרוב

4.      נזק תדמיתי – למיטב ידיעתי מוסד לבנות לומדות היה כבר לפני המדרשה בעין
הנציב. (איני יודע מתי בדיוק קמה המדרשה, אך המכללה לבנות בוודאי קדמה לה) ואם
לגבי שירות צבאי לבנות, הרי שגרעיני בנ''ע (בהן הבנות שרתו בנח''ל) היו בכל השנים
ורבנים גדולים נתנו הסכמתם לדבר (מהידוע לי לפחות הרבנים אונטרמן, גורן וישראלי
כולם זכרם לברכה) אם כן, זו אינה דוגמא טובה לחלוציות של הקה''ד שהפכה להיות מודל
לכלל הציבור. אם תרצה ללמוד מנורמות שהיו נהוגות בקה''ד דוגמא מתאימה היא בתי הספר
המשותפים בגיל התיכון ושחיה מעורבת, דברים שהרבה מקיבוצי הקה''ד לא נמנעו מהם
לאורך שנים, והם שידרו מסרים גם כלפי פנים וגם כלפי חוץ שלדעתי פגעו רוחנית בקיבוץ
הדתי פנימה ובמיקומו בחברת הציונות הדתית לאורך השנים.

התייחסות עניינית לנושא העומד על הפרק – שוויון לנשים לא חייב לבוא יחד עם עירוב
המינים. צריך להעצים את יוזמות הנשים לביטוי עצמי שווה ערך עד כמה שאפשר (גם בשוק
העבודה השוויון עדיין אינו מוחלט). גם שוויון כזה דורש חלוציות ונועזות, אך הוא
מוביל לענ''ד למקום נכון – של כבוד ויכולת ביטוי אישית בעולם הדתי. הוא גם מוציא
את הנשים מ''הכלוב'' שלחלק מהן הוא קשה ומעליב. ערוב המינים בבית הכנסת נראה לי
פסול מכמה סיבות: א.  אני סבור שבתפילה אדם צריך להתייחד עם קונו ולא להביא עצמו
למחוזות של ''חתול ושמנת'' כדברי ורד נעם שציטטת. ב. ידועים הנימוקים שנחלקו בהם
רבותינו אם במקום שכינה היצר מתגבר דווקא או שלהפך הוא דווקא נחלש, אך ברור לכל
שהוא עדיין קיים. ג. אם מחוץ לתפילה אנו מתמודדים אתו מי יותר בהצלחה ומי פחות
(לצערנו ישנם הרבה כישלונות גם בציבור שלנו שאין זה המקום להאריך בהם [מעבר
להרהורי עבירה], כגון: התמכרות לאתרים כחולים באינטרנט, הטרדות מיניות קשות ברמות
שונות). ברור שאין זה נכון להביא את ההתמודדות הזאת לשעת התפילה. כיצד תופיע
ותעמוד אל מול הציבור החזנית יהיה לנו קשה לקבוע מראש, והיו דברים מעולם. ד. ורד
מוכיחה את דבריה מהנוהל הקיים אצל רבים מאיתנו לצפות בסרטים וללכת למופעי זמרות.
עם היד על הלב איני בטוח שכל אחד מתמודד באותן שעות עם יצרו בצורה שמכבדת אותו. אך
זהו שיקולו האישי של כל אחד, אבל מדוע שנביא זאת לבית הכנסת לשעת התפילה. ה. ב''ה
החברה שלנו היא שוויונית ופתוחה ללא תסביכים, אך המתח המיני שהוא מבורך וחיוני
ביסודו קיים בינינו מאז היות האדם על פני האדמה, מדוע לעורר אותו בבית הכנסת בשעת
התפילה? ו. מה נעשה ועירוב המינים הפך לסמל לתפילה הכנסייתית והמחקים שלה – התנועה
הרפורמית. אי אפשר להתעלם מכך, ולכן כל זחילה לכיוון מעוררת ישר התנגדות מובנת.

5.      היוצא מדברי לעיל ש''כבוד הבריות'' צריך לבוא לידי ביטוי בתחום זה של
התפילה הציבורית בתפילת נשים ולא בתפילה מעורבת (בכל דרגה שהיא). זו דעתי האישית.
אני מודע היטב שניתן על פי מקורות הלכתיים, אלו ואחרים, למצוא ראיות לסגנון אחר
בתפילה, ולכן איני כותב זאת כהלכה פסוקה, אלא כדעתי האישית: מה מתאים לנו היום
בכפר עציון.

6.      עוד אוסיף: רקמת החיים המשותפת של כל ישוב ובעיקר של יישוב מתחדש כמו שלנו
שנוספו לנו ב''ה עשרות משפחות חדשות היא עדינה וטעונה לא פעם מחמת חילוקי השקפות
ודעות. כבר הספקתי לשמוע מאנשים שונים עד כמה היוזמה הזאת (אפילו באופן פרטי)
פוגעת בהם. איני אומר שזה צריך לחסום, כבר הצעתי ונקדם בעז''ה, עם הקמת ועדת דת
חדשה באסיפה הקרובה, דיון ציבורי בעניין. ברגע שנוכל להגיע להסכמה כלשהי נוכל
לצעוד על פיה מבלי לערער את האיזון בין כלל אנשי הקהילה הברוכה שלנו.

בברכה נאמנה

אלישיב קנוהל

0507367880

 <mailto:eknol11@xxxxxxxxx> eknol11@xxxxxxxxx

"ואהבת לרעך כמוך"! כמוך - בלי שום הפרש, כמוך - בלי חילוקים, בלי תחבולות
ומזימות, כמוך - ממש. (רמח''ל/מסילת ישרים פר' יא)