RE: Meinbender

  • From: calle halldin <bodahus@xxxxxxxxxxx>
  • To: <bohmation@xxxxxxxxxxxxx>, calle halldin <bodahus@xxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 17 Feb 2010 23:30:23 +0100

Hallå gott folk, ursäkta att jag har varit så passiv men jag kan säja att jag
endå läser bomation mailen, även om det mest handlar om onsdags ölen :P
jag försökte faktiskt lägga upp Cartoon network grejerna på Bomation men
misslyckades miserabelt (jag vet inte ens om detta mail har lyckats...hallå?),
kanske måste jag göra nån accont eller så får inte min email lägga upp
grejer... eller så är jag bara dum (har aldrig bloggat i hela mitt liv) =)

En liten presentation kanske vore på sin plats, Jag heter Calle halldin jag
gick på Animation och konstnärlig gestaltning högskolan i dalslåned.
där jag träffade dom 3 andra meindbendarna och efter skolan flyttade vi till
trollhättan där vi flyttade in på incubatorn (dom hjälper unga företagare) för
att göra klart en kortfilm vi började på 3dje året, när pengarna tog slut vi
hade fått från film i väst så blev vi tvungna att jobba för att överleva. den
kort filmen dog där och då (eller ligger på is som micke säjer) men föddes
gjorde meindbender \:D/ och där har jag jobbat sen dess.

vad gör jag just nu? just nu har jag nöjet att hjälpa milford med en animation,
trött som få för mina grannar på vandrarhemmet har väsnats varje natt sen jag
kom hit. jag har tom bankat på väggen en gång vad mer kan man begära av en feg
svensk? ='(

Cartoon network projektet va hur kul som hälst och en super bra kund. det enda
dom sa va att allt såg bra ut hela tiden, gnällde inte en gång =)
Animera va så klart skit kul när man får balla ur hur mycket man vill men det
va oxå mycket pill.
riggningen va inget speciellt även om alla tror det på cgtalk :p vi hade en
massa blendshapes för olika extremer men som t.ex när dom gick ner till skak
posen på Duplicator den va ren vertex meck och sånt det va det mycket av, good
'ol vertex animation =) en annan kär vän till meindbender är herr lattice. en
sån slängde man på hela scene så den va som ett gridnätt och så när dom hoppa
omkring kunde man tweaka frame för frame. iden fick vi från
http://www.characteranimator.com/movies/reel_tech_01deformation.wmv <-- han,
eller snodde helt enkelt =))
så inga häftiga tekniska lösningar för sånt kan vi inte, inte ens cloth hade vi
på mantlar eller dylikt bara en gammal hederlig lattice =D
vi projekt anställde Markus ottoson för att främst göra mass scenen på
Dulicator med partiklar och annan galenskap och tur va det för annars hade jag
och olov fått animera det =D
men vi har tittat på anim sculpt för blender och det ser ut som nått vi skulle
gilla för nästa Cartoon network grej.

oj längsta mailet någonsin? jaja ska sluta nu.

hälsningar till gamle grisbuken oxå, hoppas du har det riktigt gött där borta
på Dreamworks.

//Calle