langsomt roterende objekt

  • From: Jesper Grønne <fotojesper@xxxxxxxxxxxxx>
  • To: astrolist@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 16 Mar 2010 08:02:42 +0100

I forgårs fangede jeg et objekt i Orion.
Det bevægede sig meget langsomt, se billedserien over 11 minutter.
Der er små hak mellem optagelserne og et enkelt manglende skud, men
det ser ud til at lysstyrken varierer flere gange.
Der er brugt meget lysstærkt optik, så objektet er ret svagt, f/2,8
iso 2500.
Optagelserne er på 44 og 19 sekunder.

http://astrophoto.dk/gallery/displayimage.php?pos=-816

Jeg har desværre ikke julegaver til at finde ud af hvad det er for et
objekt, jeg kender ikke engang det nøjagtige koordinat, men det er
heldigvis tydeligt på billedet og tidspunktet er præcist.
Kan nogen hjælpe med at finde ud af hvad det er (evt. asteroide ?)
Meget gerne løse "mysteriet" men også gerne vise værktøjet.

bedste hilsener
Jesper Grønne.