[SKRIVA] sär skrivningar

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 28 Oct 2011 13:39:36 +0000

OK, nu börjar jag undra om jag alltid haft fel egentligen och de där orden
imorgon, idag och istället
alltid skrivits i morgon, i dag, i stället. Jag skämtade för mig själv i tanken
om "vadå i stället? Vilket ställ?
Cykelstället kanske...Höhöhö"
Men i varenda tidning verkar det skrivas just så nu, "I stället betyder den
självlysande, tickande tidskoden"
läser jag på DN:s sida t ex idag i dag menar jag:)
En gång i tiden, kanske på 1940-talet, hade min morfar knackat ner ett
manuskript på sin reseskrivmaskin,
(innan dess hade han skrivit för hand med sin snirkliga handstil), han hade
bifogat en liten presentation
av sitt skrivande till förlaget och i den ondgjorde han sig över att de plurala
tempusformerna gått i graven.
Det lät ju så fult med jag sprang, de sprang istället för jag sprang, de
sprungo - nu är jag ganska
osäker på plurala tempusformer, om det nu ens var så det hette. Det här bruket
att skriva var ju
begravet sedan länge när jag gick i skolans lägre klasser och ofta önskade att
jag ginge någon
annanstans. Också en form,  önskeformen, som gått ur bruk.
Om några år kommer väl ingen att ens komma ihåg att det en gång skrevs idag i
stället för i dag och istället
och "också" kanske blivit "och så" eller "ock så" för "och" är ju en knepig
stavning. Eller kan orden
falla sönder ännu mer så man kommer att skriva "knep ig stav ning"...
 Filmen "In time" med Justin Timberlake fick dålig kritik i DN, så klart.
Klichéer, ytligt, lånade scener....