[SKRIVA] Re: Sociala konstruktioner

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 13 Dec 2012 17:20:30 +0100

Den 13 december 2012 16:39 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   Men att kromosomerna och hormonerna (klara biologiska faktorer) spelar så
> stor roll visar ganska tydligt att "sociala konstruktioner" spelar en i
> "bästa" fall underordnad roll.
>    Däremot tror jag att miljö (ett bättre uttryck än "sociala
> konstruktioner", som mest är ett svårdefinierbart flumbegrepp) har en viss
> inverkan i uppfostran och psykologiska drivkrafter. Men inte så stor att det
> ens ligger nära att utplåna genomsnittliga könsskillnader. Män kommer
> förmodligen alltid att ha en tendens att buffla och kriga, och kvinnor att
> gulla med barnen.

Att män som biologisk grupp och kvinnor som biologisk grupp har vissa
grundläggande psykologiska skillnader är rimligt, men det är inte
något antingen/eller-förhållande. Även om vissa grundläggande
skillnader finns kan miljön ändå vara betydligt mer viktigt för hur en
människa utvecklas psykologiskt; köndidentiteten finns där, allt annat
är "flytande". Och saker som intelligens, omdöme, klokhet bestäms av
miljö och utbildning, inte generna. Är jag tämligen säker på.

/ Rickard