[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Aftonbluddret lånar av Asimov

  • From: Mikke Schirén <mikkeschiren@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 13 Sep 2011 20:57:09 +0200

Hej,

Oavsett hur mycket du upprepar det Ahrvid - det finns inga som helst
seriösa belägg för att små länder måste satsa mer bara för att de är
små - det finns en mängd andra länder som är mycket mindre du finner
under USA. USA ligger dåligt till om vi blickar framåt, och de ligger
inte bra till då det gäller patent och innovationer, hur du än ser på
det.

Federal Reserve "släpper inte lös mer krediter", systemet är inte så
lättvindigt, utan det handlar om handel med statsobligationer, och hur
du än försöker prata dig bort från det - pengarna som finansierar USA
i dag kommer från Kina. Och USA är i kris, det är både republikaner
och demokrater i alla fall överens om. Om det hade kunnat lösa det
genom att "trycka mer pengar", så hade de gjort det. Men som sagt
fungerar ekonomi inte riktigt så enkelt.

Du påstår att större utjämning minskar tillväxt, det skulle vara
intressant att veta med vilka fakta du för fram det med, motsatsen
stöds av rapporten Jämlikhetsanden som sammanställt fakta från
oberoende internationella källor, OECD, FN osv. Vilka är källorna till
ditt påstående?

Federal Reseve ägs av dess aktieägare, aktieägarna är i grunden
privata banker genom regionala banker.  Men det styrs av staten genom
ledamöter utsedda av USAs president. Systemet bakom Federal Reseve är
ganska komplext och inte helt lätt att förklara, men det är alltså
privat ägt i grunden.

Så du menar att Åsa Hansson har rätt om man hoppar över några år, och
sedan inte bryr sig så mycket om vad som hänt de senaste åren? Det är
inte seriöst. Forskningsrapporten är dock seriös och ser på ekonomi
under en längre tidsperiod, vilket man behöver göra för att komma till
några som helst slutsatser.

Åsa Hansson (numera Lunds universitet) förespråkar numera förresten
större jämlikhet i samhället genom att de som tjänar mindre, eller de
grupper som drabbas av utanförskap (ensamstående föräldrar bland
annat) ska betala mindre skatt än de med högre inkomster.

mvh
Mikke

2011/9/13 Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:

> From: mikkeschiren@xxxxxxxxx
>  Enligt det du anför är *alla* länder före USA väsentlig mycket mindre än
> USA, vilket stödjer att befolkningsstorlek har med saken att göra. Det enda
> större land som kommer i närheten är Tyskland, som har 50% fler patent än
> USA, men bara drygt 25% av USA:s befolkning.

>  Jodå. Rent fysisk består inte sådant numera av att man rent faktiskt trycker
> pengar, men däremot av att man släpper lös mer krediter (i praktiken är det
> samma sak).

>  Vad har du fått det ifrån! Det är statsägt, ett federalt statsorgan.

> [...]

Mikke Schirén
mikkeschiren@xxxxxxxxx
0702024961