[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Aftonbluddret lånar av Asimov

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 13 Sep 2011 18:22:43 +0200

From: mikkeschiren@xxxxxxxxx
> Med din logik så skulle länder som Luxemburg, Island (och varför inte
> Vatikanstaten?) alltså ligga i topp inom patent
  Enligt det du anför är *alla* länder före USA väsentlig mycket mindre än USA,
vilket stödjer att befolkningsstorlek har med saken att göra. Det enda större
land som kommer i närheten är Tyskland, som har 50% fler patent än USA, men
bara drygt 25% av USA:s befolkning.

> Federal Reserv trycker inte pengar, pengar i sig har dessutom inget
> värde.
  Jodå. Rent fysisk består inte sådant numera av att man rent faktiskt trycker
pengar, men däremot av att man släpper lös mer krediter (i praktiken är det
samma sak).

> Federal Reserv är privatägt.
  Vad har du fått det ifrån! Det är statsägt, ett federalt statsorgan.

> Om Den amerikanska
> regeringen genom Federal Reserv lätt skulle kunna lösa sina
> utlandsskulder så kan du räkna med att det skulle vara gjort för länge
> sedan.
  Inte alls. Det finns förstås komplikationer med att lösa statsskulder genom
att "trycka mer pengar" (=öka federala krediter). Så länge de komplikationerna
är större än vinsterna sker det försås inte.

> Det är inte politisk forskning som visat att jämlika samhällen
> presterar bättre - det är en sammanställning av alla de olika källor
> offentliga källor som finns som har visat på det resultatet. Motsatsen
> har än så länge inte bevisats.
  Jo, det är politisk forskning. Större "utjämning" har visat sig sänka
tillväxt. Se exemplet Sverige, där skattetrycket minskat tillväxt (skattetryck
är inidkator på "utjämning"). Jag tror alla fattar att "utjämning" är
kontraproduktiv: det skulle innebära att det är stimulerande att alla som får
något gratis skulle ge mer, och att alla som fråntas något för att göra mer
likafullt skulle anstränga sig.

> Inte för att skattetryck egentligen har med det här totala OT
> diskussionen att göra men om Åsa Hansson skulle haft rätt skulle
> Sverige haft en mindre tillväxt än Sverige de senaste 20-30 åren.
  Vad menar du med att "Sverige skulle ha en mindre tillväxt än Sverige"?
Verkar vara ett meningslös6t påstående.

> Comparisons of GDP
> per capita and per employed person. 17 countries, 1960-2008.
  Ett problem är att det utgår från *1960*, inte från 1970, då Sveriges nedgång
i BNP-ligan började.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / YXSKAFTBUD,
GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)