[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Aftonbluddret lånar av Asimov

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 13 Sep 2011 21:56:23 +0200

From: mikkeschiren@xxxxxxxxx
> Oavsett hur mycket du upprepar det Ahrvid - det finns inga som helst
> seriösa belägg för att små länder måste satsa mer bara för att de är
> små
Jag menar att det finns sådana belägg. Det kan man komma fram till genom
logiskt resonemang. Att utveckla något består typiskt sett av en fast kostnad
och en rörlig kostnad. Den fasta kostnaden är oberoende av storleken på ens
satsning, medan den rörliga kostnaden är proportionell mot storleken. Det
betyder att för ett litet lands satsning kommer totalkostnaden att bli relativt
sett större - och sålunda MÅSTE ett litet land satsa mer bara för att de är små.

> Federal Reserve "släpper inte lös mer krediter", systemet är inte så
> lättvindigt, utan det handlar om handel med statsobligationer
Man skapar statsobligationerna vilket är detsamma som att släppa lös mer
krediter.

> du än försöker prata dig bort från det - pengarna som finansierar USA
> i dag kommer från Kina.
Inte alls. Ponera att USA har 5% i budgetunderskott (jag vet inte exakt vad det
är, men någonstans kring det låter rimligt). Då betyder det att 95% av budgeten
är finansierad av skatteintäkter. Av de återstående 5 procenten brukar typiskt
sett hälften av obligationerna säljas *internt* inom landet (utlån till egen
befolkning och egna finansiella instituioner). Återstår alltså högst 2,5% som
är lån upptagna i utlandet, och Kina köper rimligen inte ens upp *allt* av
dessa återstående 2,5%!
Detta är väldigt, väldigt, väldigt långt ifrån att "pengarna som finansierar
USA kommer från Kina". Det handlar om enstaka procent av finansieringen, på sin
höjd.

> Om det hade kunnat lösa det
> genom att "trycka mer pengar", så hade de gjort det. Men som sagt
> fungerar ekonomi inte riktigt så enkelt.
Jag håller med om att det inte är så enkelt som att "trycka mer pengar". Och
det har jag sagt.

> Du påstår att större utjämning minskar tillväxt, det skulle vara
> intressant att veta med vilka fakta du för fram det med
T ex att Sveriges tillväxt stagnerat ju mer "utjämningspolitik" som tillämpats.

> stöds av rapporten Jämlikhetsanden som sammanställt
Boken Jämlikhetsanden har slaktats jämnsmed fotknölarna av recensenter. Den är
helt enkelt inte trovärdig. Kort sagt kan sägas att boken använder högst
selektiva data och är ovetenskaplig. Kritik finns bl a här:
http://www.andreasbergh.se/blogg/2010/2/9/hur-vetenskaplig-ar-the-spirit-level-jamlikhetsanden.html
http://www.johannorberg.net/?page=articles&articleid=160
http://www.andreasbergh.se/download/Blir%20vi%20sjuka%20av%20inkomstklyftor.pdf
http://www.londonbookreview.com/lbr0057.html
Osv, osv.

>Vilka är källorna till ditt påstående?
Se ovan. Det finns hundratals andra källor. Jämlikhetsanden är en partisk
glädjekalkyl ihoptotad för att främja en viss Politiskt Korrekt åsikt. Den
håller inte.

> Federal Reseve ägs av dess aktieägare
Wikipedia: Federal Reserve "är en statlig centralbank och ligger i Washington".
Det står inget om att FR är ett aktiebolag - det är en statlig institution - så
det finns alltså inte aktieägare.

> Åsa Hansson (numera Lunds universitet) förespråkar numera förresten
> större jämlikhet i samhället genom att de som tjänar mindre, eller de
> grupper som drabbas av utanförskap (ensamstående föräldrar bland
> annat) ska betala mindre skatt än de med högre inkomster.
Men det förespråkar jag också! Jag har aldrig varit för platt skatt. Det
hindrar inte att jag liksom säkert en hel del andra är för lägre skattetryck
*totalt* sett.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / YXSKAFTBUD,
GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)