[SKRIVA] Re: [SKRIVA] RE: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Aftonbluddret lånar av Asimov

  • From: Anna Svensson <anna.h.svensson@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 14 Sep 2011 15:13:29 +0200

2011/9/14 Susanne Hjelm <suzen_ess@xxxxxxxxxxx>
> Anna,
>

> likhet inför lagen är en del av jämlikhet, men jämlikhet handlar också
> om lika möjligheter till utveckling och egna val. Om staten/kommunen
> inte gjorde något alls, skulle bara de rika ha möjlighet att utbilda sig
>  och välja av samhällets resurser.

Förvisso, men det har ingenting med jämlikhet att göra. Det du talar om är
gemensam välfärd och den kan läggas på olika nivåer. I alla definitioner av
jämlikhet som jag hittar så ingår det en harang med något i stil med: "Moral
agents should get the same, or be treated the same, or be regarded as
possessing the same quality <http://en.wikipedia.org/wiki/Quality> in some
respect despite race, religion, ethnicity, sex, sexual preference, species,
political affiliation, economic status, social status, and/or cultural
heritage."   - dvs att ekonomiskt status kan SKILJA, men att man ändå ska ha
samma rättigheter och skyldigheter. Ingenstans hittar jag att rätt till
utbildning skulle ingå i jämlikhetsbegreppet, däremot ingår det vanligen i
välfärdsbegreppet och här och var som en del i rättigheter som i sin tur
blir en del av jämlikhetsbegreppet, i och med att alla ska ha samma
rättigheter.

Jag anser att det är att ta till begreppsförvirring att inkludera skolgång
mm i jämlikhetsbegreppet och se jämlikhet som något slags sammanfattande
begrepp för absoluta välfärdsrättigheter. Då förstår man inte begreppet
eller blandar ihop det med välfärd. Jämlikhet handlar inte om någonting
annat än om att vi OAVSETT utbildningsnivå och pengar i plånboken mm ska ha
samma rättigheter inför lagen. Det är fullständig begreppsförvirring att
röra ihop detta med välfärdssatsningar, utplattning av skillnader i
samhället mm. Att försöka sätta ett likhetstecken mellan jämlikhet och
vänsterpolitik är ren propaganda. Även redigt kapitalistiska högersamhällen
där alla får betala allt ur egen ficka kan vara jämlika - så länge man har
samma rättigheter och skyldigheter. Möjligheter ingår inte i
jämlikhetsbegreppet.

Jämlikhet handlar INTE om lika möjligheter, utan om lika rättigheter. Ibland
överlappar det, men det är en viktig distinktion.

Med hjälp av resursfördelning, till
> exempel att skolan är gratis och att det finns studiebidrag och
> studielån, så har fler människor möjlighet att utveckla sig. Det är
> också jämlikhet.

Nej, det är välfärd.

> Att vissa människor blir diskriminerade, inte i lagen utan i samhället, är
> också ojämlikhet.
>
> Det är stor skillnad på rättigheter och möjligheter. Du kan ha all rätt att
> välja bland hundratals alternativ, men om du bara har råd med ett av dem, så
> ger den rätten dig ingenting.

Nu förväxlar du rättigheter med ytterligare något annat... att alla män ska
ha rätt att bära vapen (en känd och omtvistad rättighet i den amerikanska
konstitutionen) innebär INTE att alla män ska ha rätt till att kvittera ut
ett vapen på någon annans bekostnad. Den rättigheten är INTE tom bara för
att alla inte har råd att köpa sig en pickadoll. Du har rätt att bära
vapen... om du har råd att köpa ett. Ojämlikhet är INTE att Nisse har råd
att köpa men inte Pelle. Ojämlikhet hade varit om Nisse hade haft rätt att
köpa men inte Pelle.

Återigen, begreppsförvirring. Jämlikhet handlar inte om lika möjligheter.

> Därför tycker jag också att Arhvids åsikt om att de som får något gratis
> skulle sluta kämpa på grund av det inte stämmer.

Tyvärr har du fel där, vilket både forskning och verklighet alldeles för väl
bevisar. Om den ekonomiska skillnaden mellan att arbeta och att inte arbeta
blir för liten så minskar motivationen till att arbeta och folk tenderar att
arbeta mindre - det är väldigt välbelagt.

> Om du av samhället får ut lite mer resurser så att du faktiskt kan välja
> mellan tre alternativ så är det en möjlighet som enligt ett jämlikt samhälle
> är din rättighet.

Öh, det där får du gärna skriva en gång till så att det framgår vad du
menar.

> Det gör inte att du tänker att "nu har jag så det räcker". Om du slipper
> välja mellan att gå till tandläkaren (eftersom det finns ett
> tandvårdsbidrag) eller köpa busskort, så är det en höjning av din
> livskvalitet och en ökning av jämlikheten som inte har med likhet inför
> lagen att göra.

Det är inte en ökning av jämlikheten, det är en ökning av livskvalitet,
hälsa och välfärd. Viktiga saker, men har ingenting med jämlikhet att göra.
Att alla ska få ett gratis busskort är INTE en jämlikhetsfråga. Blanda inte
ihop jämlikhetsbegreppet med resursfördelning. Jämlikhet är för viktigt för
att förvirras bort på detta horribla vis.

Det du pratar om är väldigt värdefulla värden, men att tandvård är bra har
ingenting med jämlikhet att göra. Att såväl vita män som svarta kvinnor har
rätt till tandvård, DET är en jämlikhetsfråga.

/Anna