[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Aftonbluddret lånar av Asimov

  • From: Susanne Hjelm <suzen_ess@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 14 Sep 2011 14:52:19 +0200

Anna,

likhet inför lagen är en del av jämlikhet, men jämlikhet handlar också
om lika möjligheter till utveckling och egna val. Om staten/kommunen
inte gjorde något alls, skulle bara de rika ha möjlighet att utbilda sig
 och välja av samhällets resurser. Med hjälp av resursfördelning, till
exempel att skolan är gratis och att det finns studiebidrag och
studielån, så har fler människor möjlighet att utveckla sig. Det är
också jämlikhet. Att vissa människor blir diskriminerade, inte i lagen utan i
samhället, är också ojämlikhet.

Det är stor skillnad på rättigheter och möjligheter. Du kan ha all rätt att
välja bland hundratals alternativ, men om du bara har råd med ett av dem, så
ger den rätten dig ingenting.

Därför tycker jag också att Arhvids åsikt om att de som får något gratis skulle
sluta kämpa på grund av det inte stämmer. Om du av samhället får ut lite mer
resurser så att du faktiskt kan välja mellan tre alternativ så är det en
möjlighet som enligt ett jämlikt samhälle är din rättighet. Det gör inte att du
tänker att "nu har jag så det räcker". Om du slipper välja mellan att gå till
tandläkaren (eftersom det finns ett tandvårdsbidrag) eller köpa busskort, så är
det en höjning av din livskvalitet och en ökning av jämlikheten som inte har
med likhet inför lagen att göra.

/Susanne