[SKRIVA] Re: GoT (var: skriva Digest V6 #95)

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 8 Apr 2012 15:50:07 +0000

Tänkte på LOTR/ Sagan om ringen som ett exempel på hur hyfsat linjärt
berättande med tydlig "handlingspil" och slutmåländå blir förödande
långtråkigt. Jag har försökt två gånger att ta mig igenom de här tre
tegelstenarna; först i tidiga tonår satte jag igång med Ohlmarks tolkningkanske
berodde det på åldern men jag gillade början bäst, de små husen och festen,
trevligt sen börjadeden seeeega vandringen, vi ska förstöra ringen, vi ska ta
det längsta hållet vi kan och gå till fots. (Sett "How it should have
ended?"som är tecknade youtubeskämt som är ganska roliga, där flyger hobittarna
på de där fåglarna som dyker upp i slutet av filmerna och kastar nerringen,
snabbt och smidigt)
http://www.metacafe.com/watch/1796138/how_lord_of_the_rings_should_have_ended/

Tror jag segade mig igenom två böcker innan jag fastnade fullständigt i början
på trean.Började om med nya översättningen som vuxen (gott och väl ;) och läste
första delen som ju varkortare i den här versionen. fast något hade hänt med
början som jag gillat, nu fanns någon långtråkig fejkad skolboksförklaring om
hur hobernas samhälle var uppbyggt, om jag nu inte lyckas minnas helt fel.Iaf
kände jag inte att ringarnas herre heller var något jag kunde tänka mig att
enbart nöjesläsa(hade tänkt recensera nyöversättningen för en tidskrift men det
blev helt inaktuellt eftersom en annan skribent skrev en grej om just det och
en mer vanlig recension av en så känd bok var ju inget att ha)så jag lade ner
projektet läsa Tolkiens sk masterpiece till slut.-Jag har däremot läst några
sagor av Tolkien som jag faktiskt tyckte om. De var framför allt roliga ochinte
så där djuplodande tråkallvarliga som ringenböckerna tenderar att vara både nu
och då.Det ska väl på ett plan handla om att växa upp kanske, och att ta
ansvar. Frodo lever ju som ettbarn fast han är vad, ? medelålders med mänskliga
mått räknat. I hobsamhället leker man och har festersedan vandrar fyra vänner
eller tre vänner och en trofast tjänare som blir som en vän (?) iväg, alla är
ogifta och kvar i någon form av tonårsbeteende.Det finns ju väldigt få kvinnor
i den här historien, nästan som i "journalisten" Tintins värld, så hur man
skullepressa in sexscener här ....ja, det hade ju blivit ganska långsökt. Frodo
och den undersköna fedrottningen..eh, nej!/MVH pia