[SKRIVA] Re: skriva Digest V6 #94

  • From: Alexander Stamou <alexander.stamou@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 8 Apr 2012 18:10:47 +0200

Visst, magin är ganska undanskymd, särskilt i början. De magiska
inslagen blir fler och mer framträdande senare, men de tar inte över
så att det icke-magiska samhällets trovärdighet försvinner. Det
intressantaste med serien är väl annars alla intrikata konspirationer
i "spelet om tronerna". Även om det allestädes närvarande våldet också
är spännande, inte minst eftersom det innebär att ingen går riktigt
säker. En fördel med att ha många perspektivkaraktärer är att man kan
döda några av dem utan att tappa fart, samtidigt som det ändå känns
för publiken som har följt dem ett tag. Första gången jag stötte på
den metoden var i Norman Mailers De nakna och de döda. Smått
chockerande när den man tror är huvudperson plötsligt dör helt abrupt
och berättelsen bara fortsätter. Som om den vore på riktigt.

/A