[SKRIVA] Re: Disney klipper i Kalle Anka

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 15 Dec 2012 18:42:26 +0100

Pia L:
  Må så vara, men snarare än att helt mörka nyheter undertrycker man vissa, och
framhäver andra. Jag är djupt kritisk till t ex SVTs nyhetsurval (SVT-folket är
också till 80% sympatisörer till rödgröna partier). Ett exempel är att när de
internläckta dokumenten i Climategate kom ut tog det *tre veckor* för SVT:s
nyhetsredaktioner att ens över huvud taget nämna saken! (Under tiden var resten
av världens media mycket alerta om ämnet och "Climategate" låg på Googles
söktopplista.)

  Sorry, men så stod det inte alls. (Jag råkar äga några dagstidningar från
andra världekrigets tid, som jag fått av en slump - klart bortom 60 år gamla.)
Det låter som att sådant *möjligen* kunde ha stått i tidningar av sämre renommé
under 1800-talet, men även det är tveksamt. Pressens Opinionsnämnd grundades
1916 med etiska regler som uteslöt namnpublicering för misstänkta och för
brottslingar (annat än om det fanns alldeles särskilt allmänintresse, och det
finns ibland).

  Om jag förstått rätt beror misstaget tydligen på att gärningsmannen hade
dokumentation från brodern på sig, så polisen gjorde initialt ett ID-misstag.
  Men att publicera namn på svåra brottslingar är någorlunda okontroversiellt
även i Sverige. Det tog inte lång tid för svensk press att gå ut med Anders
Behring Breiviks namn t ex. Men det är undantag för svåra brottsfall.
  (Jag tycker dock att pressen - inte minst kvällstidningarna - ofta trampar
över! Det gäller inte minst s k kändisjournalistik där kvällspressen ofta
identifierar eller praktiskt taget identifierar "kändisar" om de snattat eller
begått en ringa rattonykterhet eller något annat. Man blandar ihop nyfikenhet
med allmänintresse. De beter sig hemskt. POn borde få större makt.)

  Man bör skilja på att kritisera något och att kräva lagändring eller förbud!
Disney har förstås all rätt att göra vad de vill med sitt material, men de är
inte bortom kritik för den sakens skull.
  Jag är kritisk mot IPCC, men jag skulle aldrig argumentera för en lag som
förbjuder IPCC. Ej heller lagar som förbjuder det där alarmistgänget att yttra
de tokigheter de hävdar. Jag är också kritisk mot kommunister, men inte bör
kommuistpartier förbjudas eller hindras yttra sig. Osv. Det bör inte ske någon
lagändring som hindrar Disney att redigera sitt material - men över lagar står
etiska principer, och enligt sådana kan Disney likafullt kritiseras.

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Be an @SFJournalen Twitter Follower for
all the latest news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande,
sf, fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier
i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 /
 Läs även AE i nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande
antologi - finns bl a på SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin
Skottdagen, http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081454 /