[SKRIVA] Re: Disney klipper i Kalle Anka

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sat, 15 Dec 2012 14:14:17 +0100

Den 15 december 2012 13:19 skrev Sten <sten.rosendahl@xxxxxxxxx>:
> Jag antar att det vore lite mer upprörande om SVT skulle censurera
> nyheter men vi tycker att det är ok därför att vi kan leta upp de
> kompletta nyhetsinslagen på youtube? Det är ändå gammalmedia som
> sätter majoritetens syn på omvärlden än så länge även om vi "upplysta"
> och IT-omfamnande människor tycker att alla bör veta mer om
> verkligheten än så..

Poängen -- som jag inte kan göra tydligare än jag gjort -- är alltså
att man inte ska överdriva detta och "debatten" kring Kulturhuset och
Tintin i Kongo så katastrofalt som man gjort. Tintin i Kongo har
placerats i "giftskåpet" under hela våra liv, klippen med negerdockan
och judekarikatyren i Tomtens julverkstad har diskuterats och
ifrågasatts ändå sedan vi var små, och även periodvis varit
bortklippta. Det är inte svårt att använda sitt förnuft och sinne för
proportioner här, och ställa sig den verkligt intressanta frågan:
_varför_ blåser man upp dessa ballonger kring rena struntsaker?

/ Rickard