[hu-nvda] RE: [hu-nvda] közvélemény kutatás

  • From: "Dr. Simon Gergely" <dr.simon.gergely@xxxxxxxxx>
  • To: <hu-nvda@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 28 Jul 2009 00:27:57 +0200

Sziasztok!
Én sokáig használtam brailabot. Igazából mindegy lene. Az E-speak élesebb, bizonyos értelemben emberszerűbb a hangja, a Brailab joban hangsúlyoz (talán), iletve jobban követi a magyar nyelv szabályait). Nekem az a véleményem, hogy az E-speaket lehetne javítani, hogy szebben beszéljen magyarul, lehet játszadozni a hangjaival is. Az E-speaknek megvan az az előnye is, hogy pilanatok alatt át lehet váltani a szintetizátornyelvet egy másikra, pl. angolra, ha angol szöveget olvasunk. Ráadásul itt kérdés, hogy a "Brailab Pc" vagy "Brailab Cd" beszédszintetizátorokra (amelyek önálló hardverek) lenne kiküldve az infó, vagy van már a Brailabnak hangkártyán futó változata is. Gyanítom, hogy van, mert a MOST-ban ilyen van, de Pc-s változatról én még nem hallottam.

Ráadásul az E-speakben tetszik a kontrollal való beszédmegállítás és a shifttel való folytatás, amit más képernyőolvasó nem tud szerintem. Hogy ezt az E-speak vagy az NVDA vezérli, nem tudom.

Ami az összes körülmény egybevetését illeti, bár én sokáig használtam Brailabot, megszoktam, sőt - mondhatni - szeretem is, inkább az e-speaket fejleszteném, mert ez egyszerűbbnek tűnik. Arról nem is beszélve, hogy az E-speak fejlesztése esetén valószínűleg közös lenne a munka a Belinnel, illetve bármilyen Orcát használó linux-szal, amely az E-speak beszédszintetizátort használja. Akkor már szerintem ezt lenne érdemes fejleszteni, és az adott rendszer alá fordítani. Nem hiszem, hogy külön történik a windowsos és linuxos változat fejlesztése.

ami a hangokat illeti, én a női hangokat akkor szorgalmaznám csak, ha nem pusztán a hangmagasságot növelnék, hanem megváltoztatnák a felharmonikusokat is, és magasabb felharmonikusokkal tényleg nőiesebb hangokat tudnának kihozni. Az E-speak férfi hangjainak felharmónikusainak többsége 3 és 4 khz közé esik, női hangok esetén viszont a domináns felharmonikusokat tizenkét-tizenhat-húsz kilohertz közé kellene álítani.

Kérted az e-speak hibákat is. Pl. zj kapcsolatokban: közjegyző kicsit elválasztja a z-t a j-től, mintha külön lenne írva. Más hasonló hiba pl. a tv hangkapcsolatokban: illetve. Más esetben viszont. pl. átvesz, már jó.

Ez a fajta hiba: zöngés és zöngétlen találkozása vagy fordítva, a 0.5 e-speakjében volt tipikus hiba, a 0.6 e-speakjében ez nagyon sokat javult. Szintén a belines és a sapi 5-ös e-speakben. Gondolom, ugyanaz a szoftver, csak más a felület.

Ha már viszont beszédszintetizátor, akkor érdemes lenne felvenni a kapcsolatot a BME-vel, mert ha a Multivoxnak van vagy lene sapi5-ös változata, az legalább olyan alternatíva lenne, mint a Brailab. Azt nem tudom, hogy ez ingyenes-e, de 2002-ben sapi4 alá megjelent a Multivox intyenes változata, akkor az Informatikai és Hírközlési Minisztérium támogatásával (ha jól emlékszem).

Viszont ez sem nyújtana sokkal jobbat az E-speaknél, ezt sem lehetne beültetni az NVDA-ba, mert egyrészt megnövelné a méretét, másrészt csak magyarul tudna, harmadrészt meg szerintem ez sem nyílt forráskódú program. A legjárhatóbb út szerintem az E-speak közös fejlesztése, amit aztán lehet Belin, illetve Windows alá mint sapi5-öst, valamint az NVDA beépített szintetizátoraként is használni. Szerintem a helyigénye is kicsi, a memóriaigénye is, és én úgy vettem észre, hogy az NVDA a kis méretei, kis belső adatforgalma és más hasonló okok miatt ügyes, gyors kis képernyőolvasó. Azt szeretem benne, hogy például sokkal gyorsabban lehet navigálni listákban vagy szövegszerkesztéskor, mint a Jawsban, igaz, a legújabbat még nem próbáltam, mert nem volt rá időm. A gépelésnél is azt szeretem benne, bár nem használok bilentyűechót, hogy ha mégis szükség van rá, pilanatok alatt visszamondja. Kb. olyan gyors, mint a Brailab pc volt, ami viszont a bioson keresztül küldte a karaktereket a eszélőegységnek ms-dos alatt. Na de azok az idők elmúltak.

Tehát ami azt ileti, az NVDA méretét én nem angyon növelném, így is a kezdeti tíz megáról már harminchétre hízott, de szerintem a többi képernyőolvasóhoz képest ez a méret még mindig elenyésző.

főleg azért nem, mert a hordozható változatoknál elemi érdek, hogy ne legyen kilóméter hosszú. Ráadásul az is cél, hogy a hordozható tudja mind azt, amit a telepített változat (kivéve talán az automatikus indítást és a szolgáltatáskénti futást, bár mind a kettő megoldható portable alatt is, igaz az nvda indítása nem registryből, hanem indítópultból, de ez legyen a legkevesebbb.

Így nekem az a véleményem, hogy az E-speak fejlesztésére kelene helyezni a hangsúlyt úgy, hogy az Nvda e-speakje, a sapi5-ös e-speak és a linuxos e-speak is fejlődjön (ha erre van lehetőség).

Tekintse meg a lista honlapját a //www.freelists.org/webpage/hu-nvda