[Webdesign 101] Nyhedsbrev nr. 21 - juni 2005

  • From: "Webmaster" <webmaster@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: "Freelists E-mail" <webdesign101@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 1 Jun 2005 17:27:17 +0200

Nyhedsbrev nr. 21 - juni 2005
* Annonce
*
* Du får det bedste udbytte af disse nyhedsbreve
* og af mit websted Webdesign 101, hvis du også
* læser mine bøger "Webdesign ? illustreret håndbog"
* og "Webdesign med XHTML". Bøgernes fås i
* boghandelen og direkte hos forlaget Globe A/S.
*
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
+ Webdesign - illustreret håndbog" er nu udkommet +
+ i en stærkt revideret, opdateret 2. udgave.     +
+ Læs om ændringerne på websiden om den nye       +
+ udgave:                                         +
+ http://www.webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/      +
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

*** KARKOV-SAGEN LØST ***

Modtagerne af mit nyhedsbrev nr. 20 fra 25. maj vil
måske erindre min bøn om et godt råd.

Det fængede. I løbet af et par timer var en halv
snes læsere på banen med stort set samme gode råd:

Brug www.dk-hostmaster.dk til at finde ud af, hvis
domæne det er. Det er ikke helt nok til et .com
domæne, men der er links til blandt andet NIC, så
det er ganske let at finde ud af det.

(Og det kunne jeg jo have sagt mig selv...!)

Sagen er som ventet helt uskyldig. Synderen modtog
mit nyhedsbrev fra et familiemedlem og skrev straks
en e-mail til mig, hvori der forklares og und-
skyldes.

Det er langt fra første gang, noget sådant er sket
for mig, men i alle tidligere tilfælde har det
været ganske let via den *stjålne* webside at
finde frem til den ansvarlige.

Og hændelsen er en understregning af, at det af
enhver webside tydeligt skal fremgå, hvem der har
ansvaret for sidens publicering.

*** WEBDESIGN 101 OFFLINE ***

Fra fredag d. 27. maj til onsdag d. 1. juni har
Webdesign været offline. Årsagen har været en
uoverensstemmelse mellem mit webhotel -
http://www.our-site.dk - og det firma, der driver
den DNS service (viderestilling - den server, der
omsætter domænenavne til ip-numre) - omkring
betaling for den ydelse, DNS-firmaet leverer.
Sagen er nu bragt i orden i løbet af onsdagen.

*** NEM GENVEJ TIL RSS ***

En af de vidunderlige ting ved websidekonstruktion
er, at det er et fag, der kan udøves helt uden dyre
værktøjer. Notesblok er alt rigeligt til det hele.

De fleste af os har nu nok anskaffet editorer og
og anden software, der letter arbejdet og øger
produktiviteten.

Det kan også let lade sig gøre ved hjælp af Notes-
blok eller en anden teksteditor at lave en RSS-fil.

Men der er nu kommet et meget fortrinligt værktøj
til oprettelse, redigering og publicering af RSS-
filer. Det hedder Feed For All, og kan downloades
i en shareware version fra
http://www.feedforall.com/index.htm.
En licens koster knap 40 US$. Programmet er for
nylig blevet nomineret til prisen som bedste
Internet kommunikations applikation i 2005.

Det nævnte websted har også en mængde udmærkede
artikler om hele sagen, der sikkert er nyt for
mange.

*** RUNDE HJØRNER PÅ EN TREDIE MÅDE ***

I mit nyhedsbrev nr. 20 introducerede jeg en
ny metode til at lave runde hjørner på CSS
kasser uden brug af grafiske elementer.
Jeg har kigget lidt mere på denne sag og fundet
en metode, hvorpå du kan lave individuelt
designede hjørner på dine CSS kasser. Jeg skriver
om det i artiklen
http://www.webdesign101.dk/css/roundcorners/index.php

Nyhedsbrevets arkiv:
//www.freelists.org/archives/webdesign101/