[uppsalapendeln] Re: Det har gett resultat

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 14 Feb 2003 09:51:51 +0100

http://www2.unt.se/article/1,2883,MC=1-AV_ID=232523,00.html?from=most_read

SJ lyssnar på kundernas protester

03/02/14 00:01

Av:Catrin Pihl
SJ lyssnar på kundernas protester och återinför de tåg man tidigare tagit bort. Det gäller bland annat två avgångar på vardagskvällarna som gett pendlarna mellan Märsta och Uppsala väntetider på flera timmar.

Det var i januari i år som tidtabellen ändrades. SJ drog in 24 avgångar på en vecka mellan Stockholm och Uppsala, med stopp i Märsta och Knivsta.
— De flesta avgångarna låg på lördagarna. Men det var framför allt två tåg efter 20.00 på vardagskvällarna som ställde till med problem, säger Christina Gordon, affärschef för SJ Uppland.
- Vi fattade vårt beslut om att dra in avgångarna på marknadsmässiga grunder, men har förstått att det fick mycket stora konsekvenser för den grupp det drabbade, säger Christina Gordon.

"Skamfilat rykte"
Nu återinför SJ dessa avgångar, från och med tidtabellsskiftet 15 juni i år. Christian Gordon lovar dessutom fler avgångar på sträckan efter sommaren.
Till glädje för skiftjobbande och övertidsarbetande pendlare, men också för Anders Johansson, s-kommunalråd i Sigtuna kommun.
Han har framfört sina protester brevledes till SJ och menar bland annat att den försämring som genomförts är ett hån mot Sigtuna kommun. Framför allt med tanke på det ansvar kommunen tar nationellt för Arlanda flygplats.
— Glädjande att Uppsalapendeln och SJ tar till sig av kritiken. Jag tror att det är nödvändigt eftersom pendelns rykte är mer än skamfilat. Men jag tycker inte att det räcker. Jag ser fram emot ännu fler avgångar via Märsta, säger han.

*

...fast det dröjer ända till strax före midsommar innan tågen kommer tillbaka, så ni får dras med eländet 4 månader till...

/F

Eva Paalzow Star Sollentuna wrote:

Det är helt otroligt - SJ backar och sätter in fler tåg från 15:e juni Uppsala-Märsta-Uppsala!
Det finns massor kvar att kämpa för men detta var en enorm lättnad!
mvh Eva Paalzow