[steg1] SV: Re: SV: Re: SV: Klassisk betingning

  • From: <mats.goransson@xxxxxxxxxxxxxx>
  • To: <steg1test@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 20 Oct 2009 10:14:16 +0200

Hej Ewa!
Roligt att ni arbetar med att fördjupa kunskapen.

Fråga 1: Till vänster om tabellen står överst "ökar beteendet", och underst
"minskar beteendet".
Över tabellen står till vänster "lägga till något", och till höger "dra ifrån
något".

Fråga 2: Snedstrecket över SR- betyder att det obehagliga (SR-) minskar eller
försvinner (t ex oro).
Snedstrecket över SR+ betyder att någor som uppfattas som positivt (SR+)
minskar eller försvinner (t ex veckopeng).

Fråga 3: När man upplever något obehaglig försöker man ofta fly undan det
obehagliga för att minska sitt obehag. Då sätter man strecket över SR-.
När man försöker undvika något obehagligt innan det har hänt (undvikande), så
sätter man snedstrecket på strecket innan SR-.

Fråga 4: DRO betyder att man försöker uppmuntra (förstärka) ett annat beteende
än det oönskade beteendet, som kan konkurrera ut det oönskade beteendet, och
vid DRI förstärker man beteende som inte går att kombinera med det oönskade
beteendet (man kan inte göra båda beteenden på samma gång.

Jag hoppas det blev lite klarare så här.
Mats