[smartdoctor] Re: [smartdoctor] Re: [smartdoctor] RE: [smartdoctor] Turistička ambulanta

  • From: Tajnik Kohom <kohomtajnik@xxxxxxxxx>
  • To: "smartdoctor@xxxxxxxxxxxxx" <smartdoctor@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 4 Jun 2012 12:09:49 -0700 (PDT)

Ne znam, ali da pojasnimo stvari oko tih ugovora ...

UGOVOR O DJELU

Razlika od ugovora o radu
U našem pravnom sustavu, a i u ostalim pravnim sustavima, razlikuje se
    ugovor o djelu od ugovora o radu.
Pri ugovoru o radu nije važan rezultat
    rada, nego sam rad.
Nadalje, naručitelj radova pri ugovoru o djelu ne
    rukovodi radom izvoditelja kako to čini poslodavatelj s poloprimcem.
Pri ugovoru o radu postoji odnos subordinacije i ovisnosti kojeg pri ugovoru
    o djelu nema.
Pri ugovoru o djelu nagrada se daje u načelu odjednom, dok je
    pri ugovoru o radu ona periodična (tjedna, mjesečna) i njezina visina ne
    ovisi samo o vrijednosti rada, nego i o ostalim okolnostima - materijalu
    koji daje izvoditelj, "imenu" izvoditelja i sl.
Ako pak radnik sa svojim i drugim poslodavateljem sklapa ugovor za
    obavljanje određenih poslova i ako taj posao odgovara značajkama ugovora o
    djelu, onda se radi o ugovoru o djelu, a ne ugovoru o radu.

Mogli bismo reći da temeljem ugovora o radu radnik radi nesamostalno, po uputi
poslodavca i obično u njegovim prostorijama, sa resursima poslovaca, zatim je
bitan
element i davanje radnog vremena na raspolaganje poslodavcu, pri čemu mu je
poslodavac
dužan za obavljeni rad isplatiti plaću. Iz navedenog je vidljivo da je rad
bitan element ugovora o
radu, neovisno o njegovom rezultatu, a pritom ne smijemo zanemariti
subordinaciju
kao ključan element radno-pravnog odnosa.

S druge strane, kod ugovora o djelu izvođač radi samostalno (i u poreznom
smislu rad temeljem ugovora odjelu smatra se dohotkom
od samostalnog rada) i neovisno od poslodavca, radi za svoj račun i na svoj
rizik (često i sa svojim resursima), sam određuje radno vrijeme a čak može
obavljanje
djela povjeriti drugoj osobi jer sam odgovara za kvalitetu djela po načelima
građanskog prava (za nedostatke djela, za odstupanje od ugovornih odredbi itd.).
Znači, predmet ugovora o djelu je jednokratan posao pri
čemu je ključno postizanje određenog rezultata odnosno djela, a ne samo vrijeme
rada.

Rad po ugovoru o
djelu je rad u svoje ime i za svoj račun. Sklapa se za jednokratne
poslove koji nisu izravno vezani uz obavljanje trajne djelatnosti za
koju je poduzetnik registriran. Prema Zakonu o obveznim odnosima (NN
35/05), „ Ugovorom o djelu izvođač se obvezuje obaviti određeni posao,
kao što je izrada ili popravak neke stvari, izvršenje kakva fizičkog ili umnog
rada i sl., a naručitelj se obvezuje platiti mu za to naknadu.“
Zakon o radu (NN
137/04) pak kaže: „ako poslodavac s radnikom sklopi ugovor za obavljanje posla
koji s obzirom na narav i vrstu rada, te ovlasti poslodavca, ima
obilježja posla za koji se zasniva radni odnos, smatra se da je s
radnikom sklopio ugovor o radu, osim ako poslodavac ne dokaže suprotno“.
Obilježje rada ima posao koji je vezan za obavljanje djelatnosti
poslodavca, obavlja se svaki dan u punom ili nepunom radnom vremenu na
određeno ili neodređeno vrijeme prema dinamici posla.

Iz svega navedenog može se zaključiti da je osnovni kriterij za
sklapanje ugovora o djelu obilježje tj. karakter posla koji se ugovara.
Ukoliko se sklopi ugovor o djelu za posao koji ima obilježje rada,
smatra se da je sklopljenugovor o radu.

Nadam se da sam pomogao ...

Leonardo Bressan, dr med
Glavni tajnik KoHOM-a